zaterdag 26 mei 2012

Kishore Mahbubani

De eeuw van Azië : een onafwendbare mondiale machts-verschuiving
Nieuw Amsterdam 2008, 336 pagina's

Oorspronkelijke titel: The new Asian hemisphere : the irresistible shift of global power to the East (2008)

Wikipedia: Kishore Mahbubani (1948)

Korte bespreking
De schrijver, docent en filosoof te Singapore, geeft zijn visie op oorzaken en gevolgen van het verschuiven van de economische macht vanuit de westerse wereld naar het verre oosten, evenals op het westerse onvermogen om het tij te keren. Dit doet hij vanuit het perspectief van de recente geschiedenis; hij introduceert het begrip 'ontwestering' voor de nabije toekomst. Breedvoerig geschreven, met vele voetnoten en een uitgebreid register. Een van de vele recente boeken over dit actuele thema, maar een van de weinige vanuit een oosters perspectief. En dat betekent ook in dit geval een mooie mix van (macro-)economische theorie en oosters denken.



Fragment uit hoofdstuk 1 - De drie scenario's
Ik weet niet precies wanneer onze metalen tonnen vervangen werden door wc's die kunnen worden doorgespoeld. Dat gebeurde waarschijnlijk toen ik een jaar of tien was. En als ik het moment moet noemen waarop mijn leven in de moderne wereld is begonnen, zou ik het dateren op de dag dat we een watercloset kregen. Ik had toen het gevoel dat mijn leven een magische wending maakte, dat ik een waardiger leven kon leidden, dat ik me minder zou schamen als we bezoek kregen. Weinig mensen van mijn generatie uit het Westen kunnen dat keerpunt op juiste waarde schatten, omdat zij het niet zelf hebben meegemaakt, al hebben veel van hun ouders en grootouders die ervaring wel gehad. Aziaten kunnen dat wel. Misschien dat zwarten deze Aziatische ervaring begrijpen. () De dagelijkse beschikbaarheid van waterclosets is misschien wel de beste indicatie van het aantal van de 6,5 miljard mensen op aarde die nog in een 'premoderne' wereld leven en hoeveel eraan ontstegen zijn. (pagina 27)

Tegenlicht
Op 17 juli 2008 sprak VPRO-redacteur IJsbrand van Veelen met Kishore Mahbubani. Dit interview kwam terecht in de Tegenlicht-aflevering De eeuw van Azië van 1 september 2008. Een deel uit de reeks De omgekeerde wereld. Duur: 50:16 minuten.

Terug naar Overzicht alle titels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen