vrijdag 27 juli 2012

Vijf kamers en hersenkauwgom

Op woensdag 25 juli 2012 deed psycholoog René Diekstra enkele opmerkelijke uitspraken over de noodzaak om veel te lezen. Zijn  opmerkingen staan haaks op reacties van velen die de opgave die Lezers van Stvast zichzelf stellen om een jaar lang wekelijks één boek te (gaan) lezen niet begrijpen. Of nog sterker: het is in hun ogen onmenselijk, ondoenlijk, belachelijk, waarom zou je dat doen enzovoorts.

Het interview maakt deel uit van een zomerreeks over tijd. Besteden we onze tijd wel goed? Op de vraag Wanneer is tijd verspilde tijd antwoordt hij:

Ik ben ontevreden over mezelf als ik voor de tv ben blijven hangen. Of als ik toch de wedstrijd Spanje-Italië heb uitgekeken. Nee, dat is geen ontspanning. Tv is een voortdurende aanslag op je tijd: blijf kijken, blijf kijken! Maar als iets zonde van je tijd is, is het juist die hersenkauwgom van de televisie.

Vijf kamers
Die houding combineer ik met mijn vijfkamertheorie. Zie het leven als het bewonen van een huis met vijf kamers: een werkkamer, een relatiekamer, een vrijetijdskamer, een gezondheidskamer en een zingevingskamer. Om een evenwichtig en relatief gelukkig leven te leiden, moet je elke dag in elke kamer wat tijd doorbrengen. Werk elke dag, maar ontspan ook. Besteed elke dag genoeg rijd aan relaties. Lees, filosofeer of doe op een andere manier aan zingeving. Geef je gezondheid dagelijks wat aandacht.

Geen oordeel vellen

Mijn overheersende idee is dat je als een stoffelijk omhulsel wordt teruggeleid en uiteindelijk weer opgaat in een groter geheel. Ik houd van de ideeën die Spinoza erover heeft opgeschreven. En van zijn aforismen. Mijn favoriet is: non ridere non lugere neque detestasi sed intelligere; niet bespotten, niet betreuren noch verachten, maar begrijpen. Dat heb ik bij dit onderwerp ook.

Ik ga geen oordeel vellen. Ik wil eerst snappen. Dat ik vijf, zes boeken per week lees, heeft daarmee te maken: ik lees omdat ik wil snappen. Ik ben nog steeds aan het sponzen.

René Diekstra en zijn 'verleden'
Dat de woorden van Diekstra niet door iedereen op waarde worden geschat, noch begrepen werd geïllustreerd in een ingezonden brief van een dag later. Gelukkig sprong weer een dag later iemand anders voor hem in de bres. Niet bespotten, niet betreuren, noch verachten, maar begrijpen.

Een mooi motto voor Lezers van Stavast.

Homepage Achtergrondartikelen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen