woensdag 3 oktober 2012

Marieke Peters


Mijn naam is Marieke Peters, ik ben 34 jaar en woon ruim tien jaar in Oss. Na de studie Klassieke talen ben ik gaan werken op het Titus Brandsmalyceum als docent Grieks en Latijn. Mijn interesse in spiritualiteit heeft ertoe geleid dat ik op een bepaald moment ook het vak Levensbeschouwing ben gaan doceren, me met waarden in het onderwijs ging bezighouden en de studie Interreligieuze Spiritualiteitsstudies heb gedaan. Momenteel werk ik vanuit mijn eigen bedrijf ‘roze bril. visie op onderwijs en samenleving’
De reden van deelname aan dit leesavontuur is tweeledig. Allereerst miste ik het studeren. Ik vind het heerlijk om ‘s avonds met een boek, een pot thee en een schrijfblok bij de hand interessante teksten door te nemen. Zelf lees ik vooral Nederlandse literatuur, wat poëzie en boeken over onderwijs en opvoeding. Ten tweede raakte de wervingstekst van Hans mij. Zijn beschrijvingen over de TV en sport hadden van mij kunnen zijn. In ons gezin is de TV sinds een aantal jaren verbannen. Dat hebben we gedaan, omdat we gek werden van alle inhoudsloze informatie die over ons werd gestort. Tegelijkertijd is ook een nee/nee-sticker op de brievenbus geplakt. Aandacht is voor mij en ons gezin een belangrijk thema. Aandacht voor elkaar, voor een goed boek, een mooie film, voor gezond eten en voldoende beweging. En bij al die zaken is het belangrijk de balans te bewaren. Slaan we niet te ver door?

Ik merk in mijn omgeving dat je een voorbeeld kunt zijn voor anderen. En niet door grote daden, maar juist door iets kleins. Ik ben ook niet iemand die graag hoog van de toren schreeuwt, maar zoek het in het kleine. Ik hoop dat ik door de deelname aan de Lezers van Stavast zelf geïnspireerd raak om de vorm te vinden mijn visie uit te dragen en ik hoop dat ik ook anderen weet te raken.

Klik hier het verslag van een gesprek dat Henri van der Steen van het Brabants Dagblad met Marieke Peters voerde over het boek Stil van Susan Cain (27 november 2012)

Terug naar De Lezers van Stavast

2 opmerkingen:

  1. Nee hoor, jullie slaan niet te ver door. Heel goed bezig juist, respect. Al veel verder dan ik, vele jaren ouder.

    BeantwoordenVerwijderen

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen