maandag 28 januari 2013

Marianna van Vugt


De boekenkast, profiel van Lezer van Stavast Marianna

Het lezen van een boek, het luisteren naar een gedicht, het kijken naar kunst of een film, het aanraken van beelden, het ruiken van een parfum of proeven van een heerlijk gerecht. Al deze waarnemingen voeden het onbewuste en stimuleren de fantasie. Je verwerkt de verschillende indrukken en maakt je eigen verhaal. Verbeelding is voedsel voor de ziel en daar heb ik elke dag een portie van nodig om te sprankelen en gelukkig te zijn.

Heinrich von Kleist las ik tijdens mijn puberjaren en hij verwoordde mijn devies op deze poëtische manier:

"Mein musste wenigstens
taglich ein gutes Gedicht lesen,
een schones Gemalde sehen,
een sanftes Lied horen
oder ein herzliches Wort mit
einem Freunde reden,
um auch den schoneren,
ich mochte sagen
den Menschlicheren Teil
unseres Wesens zu bilden."

Daarnaast voel ik me geborgen in mijn hechte gezin en woon ik in een moderne boerderij omringt door het prachtige Brabantse platteland, waarmee ik me diep verbonden voel door de noeste arbeid van mijn voorouders.

Mijn lijstje lievelingsdichters:
Vasalis
Neeltje Marian Min
Herman de Coninck

Heel selectief kijk ik naar televisieprogramma's, want het beeld moet iets wezenlijks toevoegen aan het verhaal, dat verteld wordt. Sinds de uitvinding van de videorecorder, tegenwoordig met een hard diskrecorder, bestudeer ik wekelijks de tvgids en programmeer het apparaat. Ik bekijk de opnames op het tijdstip, dat mij het best past. De huidige hard disk staat vol met programma's zoals, zomergasten, tegenlicht, kunstuur, film  en toneel op 2 en dectectives zoals Morse, Wallander en Sherlock.

Mijn beeldtips:
As it is in heaven http://www.youtube.com/watch?v=ZxmgkxRrpZE
Bright Star http://www.youtube.com/watch?v=ZxmgkxRrpZE
Black butterflies http://www.imdb.com/title/tt0906778/
Het meisje met de parel http://www.film1.nl/films/11463-Girl-with-a-Pearl-Earring.html
VPRO serie Van de schoonheid en de troost http://www.vpro.nl/programma/schoonheidentroost/

Sinds kort heb ik nog een ander speeltje, een tablet computer (en koptelefoon), dat nog een grotere invloed op mijn informatieconsumptie heeft gekregen. Je kan het ding overal gebruiken. Een groot gedeelte van cd's staan er ondertussen al op en ik verwacht dat mijn lievelingsboeken en films er in de toekomst ook op zet. Ik kan nu overal lezen, studeren, schrijven, film kijken en naar muziek luisteren. Door internet en gps heb ik toegang tot nog veel meer informatie en kan ik elk moment van de dag en bijna overal deze informatie uitwisselen met iedereen op de wereld en op elk tijdstip communiceren. Mijn activiteiten zijn steeds minder aan een plek gebonden. Dit is "het nieuwe werken" (ook in je vrije tijd) met je "Bring You Own Device".

Gelukkig is het ook een apparaat en kan het ook net als de telefoon gewoon uitgezet worden, want ik koester de momenten, waarop ik stil en alleen, bij voorkeur in de vrije natuur (op de fiets) kan zijn met mijn gedachten en gedichtenbundel. We worden zo geleefd in deze haastmaatschappij. Je moet moeite doen om tijd voor jezelf te vinden en te nemen.

"Zo nu, nu, nu tot het op is" is een citaat van Herman de Coninck, dat mij aanspoort om in het moment te leven.

Dan heb ik ook nog vele honderden boeken, muziekdvd.s en cd's op mijn werkkamer en op zolder staan.
Wat zal er in toekomst met deze collectie gebeuren als alles gedigitaliseerd is? Blijf ik hechten aan het vasthouden van een boek. Nu lees ik al vaak via pc of tablet, want veel boeken zijn niet of moeilijk verkrijgbaar in bibliotheek of boekhandel en wel beschikbaar via internet. Bijvoorbeeld de web-site van digitale bibliotheek voor Nederlandse letteren: http://www.dbnl.org .

Mijn huidige Nederlandstalige literatuur top 6:
Kristien Hemmerechts, Gitte
Stefan Brijs, De engelenmaker
Peter Buwalda, Bonita avenue
Harry Mulish, De ontdekking van de hemel
Bernlef, Hersenschimmen
Louis Couperus, Eline Vere

Het selectiecriterium voor de opbouw van mijn collectie was het willen herlezen, raadplegen, beluisteren en bekijken van de aangeschafte boeken-, muziekdvd- en cd's. Zo'n persoonlijke collectie zegt veel over de voorkeuren van de verzamelaar. Ik mag graag in de boekenkast van een ander kijken, want het zegt zoveel over de eigenaar, maar hoe doe je dat met de jeugd, die alleen download, kijkt, luistert of kijkt en daarna de bestanden opruimt.

De inhoud van mijn boekenkast is in de loop van de jaren vaak veranderd. Als kind las ik alles waarop ik de hand kon leggen in de bibliotheek in Schaijk. Daar heb ik alle kinderboeken, informatieve boeken, sprookjes, mythologie en geschiedenisboeken, klassieke literatuur gelezen, die in de rekken stond. Gelukkig was de collectie toen breder en kwalitatief beter dan tegenwoordig. Nu staat er veel lectuur en ander amusement in de schappen en bakken. Op mijn 14de mocht ik mijn eerste echte roman meenemen en moest na het lezen vragen beantwoorden van de bibliothecaresse voordat ik toestemming kreeg om meer romans bij de volwassenenafdeling te lenen. Al eerder had ik de poëziekast ontdekt en langzamerhand geplunderd. Als student had ik voor het eerst geld voor boeken (leve de studiebeurs), maar ik bleef een trouw bezoeker van de bibliotheek in mijn woon- en studieplaats. Pas toen ik mijn eigen geld verdiende, begon ik te bouwen aan mijn verzameling van boeken, cd's en muziekdvd's.

Ik heb mijn boekenkast eens kritisch bekeken alsof het de kast van een ander was. Na de laatste verhuizing heb ik de studieboeken van de diverse opleidingen, kinderboeken, streek- en historische romans, science fiction. fantasy, tuin- en kookboeken niet meer uitgepakt. In de kasten zijn de Nederlands-, Duits- en Engelstalige literatuur, mijn poëziebundels, ruim 300 (Rainbow en Salamander) pockets, literaire thrillers, architectuur-, kunst-, (literatuur)geschiedenis- en psychologieboeken, web development en ict boeken terechtgekomen. Meer dan negentig procent van de Rainbow pockets gaan over vrouwen en de cultuur, waarin ze leven. Ook valt me nu op dat ik voornamelijk boeken en cd's van vrouwelijke auteurs en artiesten heb verzamelt, terwijl ik meer mannelijke auteurs leen en lees.  

Vertel me bij een bijeenkomst van de lezers van stavast maar eens wat jij in jouw boekenkast heb staan...

Terug naar De Lezers van Stavast

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen