dinsdag 26 maart 2013

'Het is zo: non-fictie verbreedt je blik'


Op dinsdag 26 maart 2013 plaatste het Brabants Dagblad (editie Oss) een artikel van Henri van der Steen. Een verslag van een gesprek dat hij had met Lezer van Stavast Marcel Demoed.

Als jongetje las hij het liefst boeken over Afrika of Zwitserland. "Waar ze bergen hebben. Ik wilde als een ontdekkingsreiziger meegenomen worden naar die werelden." Marcel Demoed (73), getrouwd met Ineke, samen drie dochters, werd 'een echte lezer', vooral van romans.

"Weinig non-fictie eigenlijk. Tot ik van het project 'Lezers van Stavast' hoorde. Dat leek me wel wat. Het blijkt zo te zijn: non-fictie verbreedt je blik. Het is niet alleen zo dat je geschoold wordt op het gebied van politiek of dat je meer weet over je eigen brein, je wordt er ook wijzer van als het gaat om de toekomst van de wereld."

Het heeft hem veranderd, zegt-ie. "Ik ben veranderd, ik ben nóg somberder geworden over de toekomst." Demoed heeft intussen ongeveer 24 boeken gelezen, sinds de start van 'Lezers van Stavast' in september. Het eerste boek: 'Dieren eten' van Jonathan Foer.
Ik moest denken aan 'Jungle' van Upton Sinclair uit 1906 over de vleesindustrie in Chicago, dat ik in de jaren '70 las. Het is sindsdien alleen maar slechter geworden in de wereld. Hoe we toch besodemieterd worden ...

We schaden onze gezondheid door alles in de supermarkt te kopen. Plofkippen die volgespoten zitten met antibiotica. De bio-industrie is funest voor dier èn mens." Wat te doen? "Nou, een van onze dochters is vegetarisch geworden, Ineke en ik zijn minder vlees gaan eten." Het blijkt dat je niet per se vlees hoeft te eten om je boos te maken. Marcel Demoed las twee pamfletten: 'Kunstbeleid in tijden van cholera', een analyse van de wereld van de kunst in Nederland rondom de bezuinigingen. Vooral de 'hogere kunsten' worden bedreigd, zegt hij. "Tegenwoordig is alles horizontaal, alles moet mogen en kunnen. En dan lees ik in jullie krant dat het Jan Cunen de nek wordt omgedraaid en dat de Lievekamp geen vlees meer op de botten heeft. Dan wordt ik een beetje kwaad. Die kortzichtigheid in Oss. Kunst verrijkt het leven, als de kunst wegvalt is niks meer dat de moeite waard is, krijgen we een vreugdeloze maatschappij."

Nee, het is nuttig al die boeken te lezen, maar je wordt er niet vrolijker van.

Homepage Artikelen uit het Brabants Dagblad

Terug naar De Lezers van Stavast

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen