maandag 7 september 2015

Petra de Boevere

Durf te doen : via sociale media naar de netwerksamenleving
LeV 2013, 222 pagina's - € 17,95

Website van Petra De Boevere

Staat op literatuurlijst van de Easycratische bibliotheek (Martijn Aslander & Erwin Witteveen).
Ze formuleren het zo:

Ondertitel: Nieuwe leiders nemen het stuur over. Wanneer je je hele leven lang bijna dagelijks krijgt te horen dat alles steeds maar duurder en duurder wordt, dan ga je er op den duur in geloven. Prijsstijgingen en inflatie zijn er met de paplepel ingegoten. En als er één product is wat echt onvermijdelijk alleen maar duurder kan worden -en over een tijdje zelfs onbetaalbaar- dan is het wel brandstof. Want daar zit ook nog een extra logica achter die iedereen begrijpt: het aanbod van energie neemt af doordat gasbellen en olievelden leeg beginnen te raken. Tegelijkertijd stijgt de vraag, door de economische ontwikkeling in landen als China en India. Wanneer 1 miljard Chinezen massaal gaan autorijden, wat betekent dat wel niet voor de prijs van een liter benzine bij ons? Wim de Ridder schudt ons wakker uit deze nachtmerrie. De energieprijzen gaan de komende decennia juist fors omlaag! Voor de meeste Nederlanders is deze mededeling (nou ja vooruit: deze voorspelling) een soortgelijke shock als op de dag dat je voor het eerst kreeg te horen dat Sinterklaas niet bestaat. De wereld op zijn kop.

Korte beschrijving
In haar eerste boek beschreef het 'Meisje van de slijterij' (2010) de ontwikkelingen van sociale media aan de hand van persoonlijke ervaringen en voorbeelden. In dit vervolg gaat ze dieper in op hoe je als ondernemer zelf succesvol kunt worden door de inzet van sociale media. Hierbij benadrukt ze vooral wat je er zelf allemaal voor moet doen, en wat voor instelling je er voor nodig hebt om je sociale media optimaal te benutten. Het boek leest lekker weg door de herkenbare cases die voorbij komen, waarbij de schrijfster haar eigen ervaringen ook goed voor de dag laat komen. 'Durf te doen' is vooral geschikt voor mensen die echt willen nadenken over hun aanwezigheid op sociale media – en wat er te bereiken is.

Fragment uit Waar staan we nu?
2013
Het is inmiddels 2013. Nog steeds worden er banken gered, hoe hard het volk ook schreeuwt dat het systeem omgegooid moet worden. Bedrijven maken zich vaak mee zorgen om hun reputatie dan om de klantbeleving. De verkopen via internet groeien nog steeds. Inmiddels vindt in Nederland 10 procent van de aankopen online plaats. De giganten werken met grote logistieke centra. Onzichtbaar voor de klant. De grootste groeiers in de online retail zouden weleens diegenen kunnen zijn die hun mensen, onzichtbaar werkend aan de achterkant van al dat vrolijke marketinggeweld, het meest durven uit te buiten.

Steeds vaker komen er schokkende verhalen naar buiten van wat zich op de onzichtbare logistieke locaties, de achterkant van die hippe online marketing en slimme software, afspeelt. Over Zalando en Amazon maakten Duitse tv-stations schokkende documentaires van mensonterende toestanden in de logistieke centra.

Een consument die online koopt vraagt zich zelden af wat er gebeurt tussen het moment dat hij op 'bestelling bevestigen' klikt en het moment dat de postbode bij hem aanbelt met het bestelde pakje. Alsof kaboutertjes bestaan, alsof de producten uit het niets komen.

Als storytelling de toekomst heeft, betekent dat ook dat bedrijven steeds vaker gedwongen zullen worden het echte verhaal te vertellen. Niet alleen vertellen dat je maatschappelijk verantwoord onderneemt, maar ook laten zien dat dit echt zo is. Maatschappelijk verantwoord ondernemen. Iedereen heeft er de mond van vol. Je kunt op geen enkele zakelijke bijeenkomst komen waar het - ook al zo hippe - woord 'duurzaam' niet valt. (pagina 20-21)

Terug naar Overzicht alle titels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen