Prometheus/Bert Bakker 2013, 292 pagina's - € 18,95
Website uitgever: Nienke Wijnants (1974)
Klik hier voor een artikel in Volzin: "Dertigers zijn apathisch" (6 november 2013)
Korte beschrijving
De auteur, psychologe en loopbaanadviseur, schetste in haar bestseller 'Het dertigersdillemma' (2008)* de loopbaan- en levensvragen van hoger opgeleide dertigers. Keuzestress, verslaving aan geluk en de druk om het perfecte leven te leiden waren thema's waarin vele dertigers zichzelf herkenden. In dit nieuwe boek dat een meer filosofische invalshoek heeft, zijn het vooral de zingevingsvragen van dertigers die centraal staan. Wijnants geeft daarbij een uitvoerig overzicht van wat wetenschap, religie en filosofie door de eeuwen heen aan antwoorden op de vraag naar de zin van het leven hebben aangedragen. Dit wordt afgewisseld door voorbeelden uit de vele gesprekken die zij met twintigers en dertigers voerde over het thema authenticiteit, zingeving en geluk. Ook fenomenen als mindfulness, onthaasting en consuminderen komen aan de orde. De combinatie tussen filosofie, praktijk en actualiteit maakt dit tot een toegankelijk boek met bruikbare tips en adviezen, niet alleen voor dertigers en mensen die met hen te maken hebben, maar voor iedereen die moeite heeft met het maken van keuzes. Met een literatuurlijst en een register van persoonsnamen.
Fragment uit 1. De ondraaglijke lichtheid van het consumentisme
We
zijn gemiddeld bijna drie keer zo rijk als onze grootouders op onze
leeftijd waren, maar zijn we daarmee ook drie keer zo gelukkig? Volgens
mij niet. Onze huizen puilen uit van d elektronische gadgets, onze
kasten staan bol van de kleding, en het speelgoed van de kinderen past
allang niet meer in dat handige klepbankje. Voor velen van ons voelt het
inmiddels als een fysiek last; het gewicht van wat we aan spullen met
ons meezeulen, nog uit willen zoeken of op moeten ruimen.
Met de
groeiende welvaart is ons algemeen welbevinden niet evenredig
toegenomen. Jazeker, een bepaalde financiële basiszekerheid is een
belangrijke factor in hoe gelukkig mensen zich voelen, maar exponentiële
toename in rijkdom doet ons geluksgevoel vervolgens niet proportioneel
stijgen. Sterker nog, er zijn onderzoeksresultaten die aangeven dat ons
algehele psychische welbevinden afneemt naarmate onze rijkdom boven een
bepaald niveau toeneemt. En terwijl het voor sommigen wellicht nog
moeilijker te bevatten is dat meer rijkdom minder gelukkig maakt het
feit dat consumeren op zich ons een intens leeg gevoel kan bezorgen, dat
weten velen van ons inmiddels uit ervaring.
FENNEKE, 33
Je
zou zeggen dat ik het nu wel weet: dat het kopen van die zoveelste tas
me niet echt blij gaat maken, maar waarom blijf ik het dan doen? Soms
realiseer ik me opeens glashelder dat ik behalve mijn 'dagelijkse brood'
écht niks meer nodig heb. Tot ik weer in de stad loop .... (pagina 19)
Terug naar Overzicht alle titels
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen