maandag 16 januari 2023

Chantal Schinkels


Het koopinfuus : hoe we verslaafd worden gemaakt aan online bestellen

Atlas Contact 2023, 270 pagina's € 20,99

Lenen als E-book via bibliotheek.nl

Website van Chantal Schinkels (19?)

Korte beschrijving
Een verhandeling over moderne e-commerce, misleiding van de consument en de manipulatie van online koopgedrag. Tegenwoordig kun je een gesprek voeren over een specifiek onderwerp of product om even later een advertentie te ontvangen voor precies dat waar je het met je vriend of vriendin over had. Dit is geen toeval, want online retailers verzamelen op grote schaal data over consumenten, die ze vervolgens weer inzetten om ons nóg meer te laten kopen. Uit onderzoek blijkt dat 97 procent van de meest gebruikte webshops een vorm van misleiding bevat. Niet alleen Google en Amazon maken zich hier schuldig aan; ook in Nederland worden we op grote schaal aan het koopinfuus gelegd. De auteur laat zien welke grenzen hierbij worden overschreden en pleit voor (zelf)regulering. Informatief, maar ook onderhoudend geschreven. Geschikt voor een brede tot geoefende lezersgroep. Met zwart-witdiagrammen. Chantal Schinkels heeft meer dan tien jaar ervaring in de e-commerce. Ze is spreker en social tech- en e-commerce-expert. Eerder schreef ze het boek 'De IT girl'.

Tekst op website uitgever
Je hebt het in een gesprek over een bepaald type sneakers en even later zie je van precies die sneakers online een advertentie. Toeval? Natuurlijk niet. Adverteerders en online retailers verzamelen op grote schaal data over consumenten die ze vervolgens weer inzetten om ons nóg meer te laten kopen. Ze gaan steeds verder in hun drang naar meer data en meer conversie – zonder zich de vraag te stellen of hun werkwijze wel ethisch verantwoord is. Online shoppen is een casino geworden waarbij alles erop is gericht om je door te laten spelen. Uit onderzoek blijkt dat 97 procent van de meest gebruikte webshops een vorm van misleiding bevat, van artikelen die ongevraagd worden toegevoegd aan je winkelmandje tot accounts die bijna onmogelijk zijn te verwijderen. Er zit dataverzameling op hoog niveau achter, die heel bewust wordt ingezet om ons koopverslaafd te maken. En dat geldt niet alleen voor de bekende big tech-bedrijven zoals Google en Amazon: ook in Nederland worden we op grote schaal aan het koopinfuus gelegd. In dit boek onderzoekt Chantal Schinkels welke grenzen we precies overgaan en laat ze zien waarom (zelf)regulering keihard nodig is. Daarbij biedt ze bedrijven die wél ethisch verantwoord willen gaan werken een heldere blauwdruk en geeft ze een aanzet voor een nieuwe ethische code voor de hele sector.

Fragment uit 3. Heb ik nog een keuze?
De alligator en de rechter

Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman liet ons voor het eerst kennismaken met twee denkbeeldige personages in ons brein: systeem 1 en systeem 2. Systeem 1 staat voor het onbewust denkende brein dat razendsnel intuïtieve beslissingen neemt; systeem 2 is het bewust denkende en rationele brein.
  Als je vaker een boek hebt gelezen over psychologie en marketing, ben je vast bekend met de twee systemen van Kahneman, Een goede manier om de werking van de twee systemen uit te leggen is van Zoe Chance, professor aan de Yale School of Management en auteur van het boek Invloed is je superkracht. Daarin schrijft ze over de alligator en de rechter. Waar de alligator aangestuurd wordt op instincten en gewoonten en altijd klaarstaat om onmiddellijk in actie te komen, is de rechter bewust en rationeel. De mens heeft zowel een alligator als een rechter in zich. 
  Je zou het misschien niet verwachten, maar de alligator is verantwoordelijk voor ongeveer 95 tot 99 procent van onze beslissingen en is dus enorm bepalend voor hoe we als mens reageren, Chance schrijft dat haar studenten altijd enorm tegenstribbelen als ze horen dat het meeste gedrag door de alligator bepaald wordt. Natuurlijk neem je weleens een beslissing op de rationale manier, maar dat wil niet zeggen dat je niet door de alligator beïnvloed wordt. Dat is trouwens geen kwestie van intelligentie; ook de meest intelligente mensen nemen op deze manier beslissingen. Als we elke beslissing zouden nemen op basis van ratio, zou dat ons brein zoveel energie kosten dat normaal functioneren onmogelijk wordt.
  Ook onze lichamelijke gesteldheid kan invloed hebben op de beslissingen die we nemen. Wist je dat je naarmate je vermoeid raakt automatisch steeds meer neigt naar de gemakkelijke keuze? Een studie naar beslissingen over borgtocht bracht een bizar patroon aan het licht. Het bleek namelijk dat gevangenen die aan het begin van een sessie werden voorgeleid aan een rechter, een kans hadden van 65 procent om op borgtocht vrijgelaten te worden. Aan het einde van de sessie was deze kans bijna nul. De onderzoekers concludeerden dat de rechters naarmate ze vermoeider werden ten prooi vielen aan beslissingsmoeheid en honger. Aan het begin van een sessie hadden ze nog oog voor bepaalde details en wogen ze het beschikbare materiaal zorgvuldig af. Maar toen de alligator het overnam door vermoeidheid, bleek het onderbuikgevoel te winnen. Want wat zegt onze onderbuik over gevangenen? Dat ze niet voor niets in een gevangenis zitten. Borgtochtverzoek afgewezen! Hetzelfde gebeurt als je een stapel cv's moet doorploegen of als je met honger een supermarkt in stapt. Ineens blijkt je boodschappentas vol te zitten met producten die je helemaal niet nodig had. (pagina 72-73)

Artikel uit 2020 tjokvol boeken die aansluiten bij dit boek: The time is now – Hersenen en gedrag. Én Kahneman zit er ook bij.

Terug naar Overzicht alle titels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen