maandag 16 januari 2023

Chantal Schinkels


Het koopinfuus : hoe we verslaafd worden gemaakt aan online bestellen

Atlas Contact 2023, 270 pagina's € 20,99

Website van Chantal Schinkels (19?)

Korte beschrijving
Een verhandeling over moderne e-commerce, misleiding van de consument en de manipulatie van online koopgedrag. Tegenwoordig kun je een gesprek voeren over een specifiek onderwerp of product om even later een advertentie te ontvangen voor precies dat waar je het met je vriend of vriendin over had. Dit is geen toeval, want online retailers verzamelen op grote schaal data over consumenten, die ze vervolgens weer inzetten om ons nóg meer te laten kopen. Uit onderzoek blijkt dat 97 procent van de meest gebruikte webshops een vorm van misleiding bevat. Niet alleen Google en Amazon maken zich hier schuldig aan; ook in Nederland worden we op grote schaal aan het koopinfuus gelegd. De auteur laat zien welke grenzen hierbij worden overschreden en pleit voor (zelf)regulering. Informatief, maar ook onderhoudend geschreven. Geschikt voor een brede tot geoefende lezersgroep. Met zwart-witdiagrammen. Chantal Schinkels heeft meer dan tien jaar ervaring in de e-commerce. Ze is spreker en social tech- en e-commerce-expert. Eerder schreef ze het boek 'De IT girl'.

Tekst op website uitgever
Je hebt het in een gesprek over een bepaald type sneakers en even later zie je van precies die sneakers online een advertentie. Toeval? Natuurlijk niet. Adverteerders en online retailers verzamelen op grote schaal data over consumenten die ze vervolgens weer inzetten om ons nóg meer te laten kopen. Ze gaan steeds verder in hun drang naar meer data en meer conversie – zonder zich de vraag te stellen of hun werkwijze wel ethisch verantwoord is. Online shoppen is een casino geworden waarbij alles erop is gericht om je door te laten spelen. Uit onderzoek blijkt dat 97 procent van de meest gebruikte webshops een vorm van misleiding bevat, van artikelen die ongevraagd worden toegevoegd aan je winkelmandje tot accounts die bijna onmogelijk zijn te verwijderen. Er zit dataverzameling op hoog niveau achter, die heel bewust wordt ingezet om ons koopverslaafd te maken. En dat geldt niet alleen voor de bekende big tech-bedrijven zoals Google en Amazon: ook in Nederland worden we op grote schaal aan het koopinfuus gelegd. In dit boek onderzoekt Chantal Schinkels welke grenzen we precies overgaan en laat ze zien waarom (zelf)regulering keihard nodig is. Daarbij biedt ze bedrijven die wél ethisch verantwoord willen gaan werken een heldere blauwdruk en geeft ze een aanzet voor een nieuwe ethische code voor de hele sector.

Fragment uit

Terug naar Overzicht alle titels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen