Nieuw Amsterdam 2023, 256 pagina's - € 24,99
Oorspronkelijke titel: Edible Economics – A Hungry Economist Explains the World (2022)
Wikipedia: Ha-Joon Chang (1963) en zijn website
Korte beschrijving
Een onderhoudende verhandeling waarin econoom Ha-Joon Chang de werking van de wereldeconomie belicht aan de hand van verschillende soorten voeding. In zeventien hoofdstukken over onder meer ansjovis, aardbei en chocola legt Ha-Joon Chang uit hoe onze economieën werken en wat op dit moment de belangrijkste economische en maatschappelijke vraagstukken zijn, zoals de groeiende kloof tussen arm en rijk, automatisering, klimaatverandering en immigratie. Het is Changs wens om een breder publiek te betrekken in het denken over economie, want, zo stelt hij: voordat we het in de gaten hebben heeft de financiële en politieke elite ons leven ingrijpend veranderd. ‘Economie om van te smullen’ is helder geschreven en relatief toegankelijk voor de complexiteit van het onderwerp, met ruimte voor persoonlijke anekdotes van de auteur. Geschikt voor een brede tot geoefende lezersgroep.Ha-Joon Chang (Seoel, 1963) is een wereldberoemde Zuid-Koreaanse econoom. Hij doceert aan de School of Oriental and AfricanStudies, University of London. Voor zijn werk ontving hij verscheidene prestigieuze prijzen.
Tekst op website uitgever
Met ansjovis valt van alles te vertellen over industrialisatie, en met aardbeien over de gevolgen van automatisering voor de werkgelegenheid. Melk is in tegenspraak met het idee dat concurrentie de enige manier is om economische efficiëntie en groei te bewerkstelligen. En chocola biedt een verrassend inzicht in het functioneren van postindustriële kenniseconomieën. Aan de hand van voedsel en ingrediënten legt de vooraanstaande econoom Ha-Joon Chang uit hoe onze economieën werken en wat op dit moment de belangrijkste economische en maatschappelijke vraagstukken zijn, zoals de groeiende kloof tussen arm en rijk, automatisering, klimaatverandering en immigratie.
Economie om van te smullen is een bijzondere mix van voedsel, geschiedenis en economie. Met dit toegankelijke en onderhoudende boek is het niet heel moeilijk om je wat meer met economie bezig te houden. Het is Changs vurige wens, en volgens hem zelfs onze democratische plicht, want voordat we het in de gaten hebben heeft de financiële en politieke elite ons leven ingrijpend veranderd.
Fragment uit 10. Coca-Cola
Ik kan niet zeggen dat ik regelmatig Coca-Cola drink, of een ander merk cola. Maar soms, op een warme zomermiddag, gaat er zelfs voor mij niets boven een ijskoude Coca-Cola. Alleen drink ik het niet rechtsreeks uit een flesje of blikje. Dat heeft niets met etiquette te maken, het is gewoon dat ik iets nodig heb om de cola eerst in te schenken, desnoods een schaal. Het gaat erom dat ik Coca-Cola, ook als hij al gekoeld is, met heel veel ijsklontjes wil drinken, omdat ik de frisdrank onverdund veel te zoet vind.
Maar miljarden mensen op aarde zijn het daarin niet met mij eens. Ze zijn dol op wat voor mij de overdreven zoete smaak van Coca-Cola is. De Britse journalist Tom Standage schreef in 2006 dat er 'tweehonderd landen zijn waar de Coca-Cola Company actief is, meer landen dan er lid zijn van de Verenigde Naties. De frisdrank Coca-Cola is nu het bekendste product op aarde, en "Coca-Cola zou het op één na bekendste begrip ter wereld zijn na het woordje "okay"'
Coca-Cola, waarschijnlijk het meest iconische Amerikaanse product, is het symbool geworden voor het Amerikaanse kapitalisme en alles wat daar goed en slacht aan is. Voor sommigen, zoals dissidente jongeren in de voormalige Sovjet-Unie, was Coca-Cola zelfs een symbool van vrijheid, op persoonlijk, economisch en politiek gebied. Voor anderen, zoals het linkse deel van India tot in de jaren tachtig, belichaamde Coca-Cola alles wat er mis is met het Amerikaanse kapitalisme, het consumentisme en, erger nog, de commerciële manipulatie van de smaak van de consument. In 1977 trok de Indiase regering de vergunning in voor Coca-Cola om in het land te opereren, omdat het bedrijf weigerde een joint venture aan te gaan met een lokale partner - een zeer symbolische zet. Even symbolisch was de terugkeer van de onderneming naar India in 1993, kort na de economische liberalisering in 1991. Weinig producten zijn op wereldschaal zo beladen als Coca-Cola. (pagina 129-130)
Lees ook: 23 dingen die ze je niet vertellen over het kapitalisme (uit 2020) en Economie : een gebruiksaanwijzing (uit 2014)
Lees vooral ook: Wat gaan we eten : Sitopia: hoe goed eten de wereld kan redden van Carolyn Steel (uit 2021) en Dieet voor een betere planeet van Hanneke van Veghel (uit 2020)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen