woensdag 8 januari 2014

Leonard Mlodinow

Stiekeme signalen : je wordt beïnvloed en je weet het niet
Maven 2013, 311 pagina's - € 20,--

Lenen als E-book via bibliotheek.nl

Oorspronkelijke titel: Subliminal : how your unconscious mind rules your behavior (2012)

Wikipedia: Leonard Mlodinow (1954) en zijn website.

Korte beschrijving
We zijn allemaal in het bezit van een onbewust of 'subliminaal' leven dat zich parallel aan onze bewuste gedachten en gevoelens afspeelt en daar een sterk effect op heeft. Het beïnvloedt niet alleen welk merk wasmiddel we kopen, maar bijvoorbeeld ook welke partner we kiezen. Dankzij verfijnde nieuwe technologieën kunnen we het subliminale brein ('sub liminus' betekent 'onder de drempel') steeds beter bestuderen. Het boek bestaat uit twee delen: 'Het dubbelgelaagde brein', dat een ontdekkingsreis is door onze evolutionaire erfenis, en 'Het sociale onbewuste', waarin verkend wordt hoe de subliminale programmering ons sociale leven beïnvloedt. De auteur, een theoretisch natuurkundige, maar ook scenarioschrijver en bestsellerauteur, schrijft helder en met humor. Het gevolg is een interessant en toegankelijk boek voor iedereen die meer wil weten over het onbewuste. De Nederlandse vertaling is prima. Ondanks een wetenschappelijke term hier en daar, is het boek goed leesbaar voor een breed publiek. Achterin is een bibliografie per hoofdstuk opgenomen.

Fragment uit 10. Het zelf
Ik heb met het schrijven van dit boek geprobeerd de vele manieren waarop de onbewuste geest ons helpt te verhelderen. De mate waarin mijn innerlijke onbekende zelf mijn bewuste geest leidt, was voor mij ene grote verrassing.Een nog grotere verrassing was het besef hoe reddeloos ik zou zijn zonder mijn onbewuste. Maar van alle voordelen die ons onbewuste biedt, waardeer ik deze het meest. Ons onbewuste is op zijn best wanneer het ons helpt een positief en liefdevol zelfbesef te vormen, een gevoel van macht en controle in een wereld vol machten die veel groter zijn dan de louter menselijke. De kunstenaar Salvador Dalí zei ooit: 'Elke ochtend bij het ontwaken ervaar ik een ultiem genot: het genot Salvador Dalí te zijn, en ik stel mezelf, stom verwonderd, de vraag welk wonderbaarlijk ding zal hij vandaag doen, deze Salvador Dalí?' Misschien was Dalí een lieve man, en misschien was hij een onuitstaanbare ongelooflijke egoïst, maar zijn ongeremde en onbeschaamd optimistische kijk op zijn toekomst heeft iets prachtigs. (pagina 283)

Terug naar Overzicht alle titels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen