woensdag 6 april 2016

Andrew Keen 3

Internet is niet het antwoord
Xander 2015, 320 pagina's  - € 19,95

Lenen als E-book via bibliotheek.nl

Oorspronkelijke titel: The internet is not the answer (2015)

Wikipedia: Andrew Keen (1960)

Korte beschrijving
Nieuwste boek van de bekende internetcriticus Andrew Keen. Die toont hierin de rotte plekken van de technologische wereld en wijst op de negatieve effecten van internet op onze economie, psychologie en cultuur. Zijn messcherpe betoog – dat behalve op uitgebreid eigen onderzoek is gebaseerd op werk van academici en journalisten – laat zien hoe we ervoor kunnen zorgen dat de keuzes die we maken, beïnvloed door internet, niet meer leiden tot gevaarlijke en vooral onvoorziene gevolgen. Volgens Keen moeten we op overheidsniveau controle krijgen over internet en verstandige beperkingen opleggen. Het boek is een wake up call, al is het de vraag of Keen op sommige punten niet doorschiet. Tegelijk beschrijft hij op heldere wijze de geschiedenis van internet, vanaf het ontstaan via de opkomst van big data-bedrijven naar de dominerende trend vooral geld te willen verdienen aan elke menselijke activiteit. Uitvoering: traditionele lay-out, geen illustraties, met eindnoten. Actueel boek, goed voor een flinke lezerskring.

Fragment uit 3. Het geld
Het verhaal van Amazon kan het beste worden verteld aan de hand van het effect op de uitgeversmarkt in de afgelopen twintig jaar. het valt niet te ontkennen dat Amazon uitgevers, en vooral de kleinere, in veel opzichten een hoop heeft opgeleverd. Bezos heeft een universele boekwinkel geopend met de grootste verzameling boeken ooit, en dat was vooral goed nieuws voor lezers zoals ik, die graag anderszins moeilijk te vinden nieuwe en tweedehands boeken zoeken. De kleinere uitgevers profiteren dankzij Amazon van dezelfde publiciteit als hun grotere concurrenten en krijgen een wereldwijde markt voor hun boeken. En Amazons aanzienlijke investering in de uitstekende Kindle, de e-reader die in 2007 op de markt verscheen, heeft een belangrijke rol gespeeld in de betrekkelijk probleemloze overstap van gedrukte naar digitale boeken. het probleem is echter dat Amazon met het stijgende succes meer macht over zowel grote als kleine uitgevers kon uitoefenen. Helaas is de 'monopoliepositie op de uitgeversmarkt' zoals Fred Wilson die voorziet uiteindelijk slecht nieuws, en niet alleen voor uitgevers maar ook voor schrijvers en zelfs voor lezers. Iedereen behalve Amazon lijdt eronder dat Bezos zijn steeds sterkere positie misbruikt om uitgevers de duimschroeven aan te draaien.
  Van het aanvankelijke enthousiasme van de boekenindustrie voor Amazon is nu weinig meer over. 'Een gewelddadige, alcoholische vader, een kwartjesvinder, een hongerige leeuw en nazi-Duitsland.' Dat zijn volgens Jeff Bercovici van Forbes enkele van de etiketten die uitgevers en detailhandelaren Amazon tegenwoordig opplakken. De reden dat sommigen in de boekenwereld zich van dergelijke clichés bedienen is niet moeilijk te begrijpen. In de Verenigde Staten verloopt nu 65 procent van alle digitale aankopen en 30 procent van alle verkochte boeken via Amazon. Halverwege de jaren negentig, toen Bezos begon met Amazon.com telde het land 4000 boekwinkels. Dat aantal is nu gehalveerd, en duizenden banen zijn daarbij verloren gegaan. In Groot-Brittannië is de situatie al niet veel beter. In 2014 telt het land minder dan duizend boekwinkels, een derde minder dan in 2005. En ook uitgevers krijgen het voor hun kiezen. In 2004 startte Amazons boekendivisie het 'Gazelle Project' met het oogmerk kleine uitgevers die niet instemden met de harde prijs- en betalingseisen te vermorzelen. De naam van het project, aldus Brad Stone, ontstond toen Jeff Bezos zijn medewerkers instrueerde 'achter deze kleine uitgevers aan te gaan zoals een jachtluipaard achter een zieke gazelle'.
  Jeff Bezos hanteert een meedogenloze manier van zakendoen die door Brad Stone nog heel netjes als 'zo veel mogelijk kosten in de voorraadketen elimineren' wordt omschreven. In elke sector, van kleding en elektronica tot speelgoed, tuinmeubelen en sieraden, leidt dat tot verlies van werkgelegenheid. Een onderzoek van het Institute of Local Self-Reliance (ILSR) meldt dat fysieke detailhandelaren gemiddeld 47 medewerkers in dienst hebben voor elke 10 miljoen dollar aan omzet, terwijl Amazon voor diezelfde omzet slechts veertien mensen in dienst heeft. Volgens dit rapport van ILSR is Amazon geen banenschepper maar een banenvernietiger. Alleen al in 2012 heeft het bedrijf de Amerikaanse economie 27.000 banen gekost.(pagina 64-66)

Youtube - TNW – Andrew Keen – The internet is not the answer | The Next Web  (december 2014) (21:53)



Terug naar Overzicht alle titels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen