dinsdag 28 mei 2013

'Dankzij Lezers van Stavast ben ik weer gaan praten'



Op dinsdag 29 mei 2013 stond in het Brabants Dagblad (editie Oss en omgeving) onderstaand artikel van Henri van der Steen. Een weergave van een gesprek dat hij had met twee Lezers van Stavast.


Lezen helpt voor de gekste kwaaltjes. Els Bijkersma: "Ik was nogal timide geworden, zeker naar jonge mensen toe. Ik twitter niet, facebook niet, dacht dat ik niet zo veel meer te vertellen had. Tot ik me aansloot bij de Lezers van Stavast en ook de bijeenkomsten meemaakte. Ik dacht: zo slecht doe ik het niet! Ik ben weer gaan praten."

Els Bijkersma is 59, Ton is 65, ze zijn ruim 40 jaar samen. recentelijk volgden ze beiden nog een psychosociale opleiding, bij wijze van inhaalslag. En ze sloten zich aan bij Lezers van Stavast. Samen lezen is leuk. "Je leest elkaar stukjes voor en een goede recensie van de één prikkel de ander dat boek ook te lezen." Ton: "Ik zit ook nog bij een leesclub van Rigom. Wij vertellen elkaar over de goede boeken die we lezen, dat stimuleert."
Els las afgelopen week 'Reisoefeningen' van Ingmar Hetze, over iemand die zijn fobie verslaat. "Heel knap, bewonderenswaardig gedaan." Ton had 'De crisis in het kort (ondertitel: 'Alles wat je altijd al over de recessie wilde weten') van Bart Meijer zo uit. "Ik begon in de ochtend, had het om half twee uit. Mooi verslag, lekker geschreven. En het is goed, die crisis, vind ik: we zijn allemaal aan het zweven geraakt."

Er staan even kloeke als bizarre zinnen in het boek van Meijer over de waanzin van onze financiële samenleving: "dagelijks vliegen er duizenden miljarden dollars virtueel de wereld over op zoek naar het hoogste rendement." En: "Op 9 augustus 2007 schokte de Franse bank BNP Paribas de financiële markten met de mededeling dat de handel in drie beleggingsfondsen met grote belangen in de sub-primemarkt werd stilgelegd, omdat niet was vast te stellen wat de waarde van de fondsen was." Ton: "Ik geloof in het verhaal dat de economie op en neer gaat omdat ik wil dat het zo is en omdat het tot toe ook altijd zo is gegaan."

Els gaat haar eigen biografie schrijven. "Onze dochter ging scheiden, al na vijf jaar huwelijk. Om dat te verwerken ging ze op reis. Eenmaal terug vroeg ze: hoe was ik als kind? Ik ging nadenken en dacht: wat heeft ze aan dat verhaal als ze mij niet goed kent? Daarom ga ik deze herfst een autobiografie schrijven; ik heb al twee schrijfcursussen gevolgd."


Homepage Artikelen uit het Brabants Dagblad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen