Small data : hoe kleine aanwijzingen leiden naar grote trends
LeV 2016, 255 pagina's - € 19,99
Lenen als E-book via bibliotheek.nl
Oorspronkelijke titel: Small data : the tiny clues that uncover huge trends
Wikipedia: Martin Lindstrom (1970)
Korte beschrijving
De sceptische lezer zou dit boek aanvankelijk kunnen beschouwen als een werk van de zoveelste marketinggoeroe die het ei van Columbus heeft ontdekt. De titel is een flauwe woordspeling op Big Data. Maar wie daar doorheen prikt, ontdekt dat de schrijver een heel vernieuwende werkwijze heeft: hij bezoekt/spreekt met en observeert individuele mensen en probeert op die manier behoeftes aan producten en diensten te vinden. Heel dit boek is een weerslag van die zoektochten, vaak voor grote opdrachtgevers. De schrijver is een gevierde internationale marketingconsultant, die in 2009 bij de duizend invloedrijkste mensen werd geschaard. Het boek leest gemakkelijk weg en is op een bepaalde manier zelfs spannend. De werkwijze is heel universeel en toepasbaar in veel meer dan alleen de wereld van de grote consumentenmerken: dienstverlening, winkels, gezondheidszorg enzovoort. Een waardevol boek met een titel die helaas niet erg aanspreekt. Voor een flink lezerspubliek!.
Korte beschrijving op website uitgever
Altijd al willen weten wat jouw klanten drijft? Martin Lindstrom slaapt 300 nachten bij hen thuis en pluist hun dagelijkse levens uit tot hij hun verborgen verlangens heeft weten te ontdekken om zo, in het meest ultieme geval, een miljoenenproduct op het spoor te komen. Lees in SMALL DATA hoe een doodgewone armband klantenloyaliteit met 159% verbeterde in minder dan een jaar. Hoe een afgetrapte sneaker van een 11-jarige Duitse jongen leidde tot de ongelooflijke wederopstanding van LEGO. Een wereldomvattend verhaal van een vooraanstaande marketingconsultant dat je niet mag missen!
Martin Lindstrom wordt ingehuurd door de toonaangevendste merken ter wereld om uit te vinden wat hun klanten drijft. Hij besteedt 300 nachten per jaar bij hen thuis om door zorgvuldige observatie van alle details hun verborgen verlangens te ontdekken en zo, in het ultieme geval, aanwijzingen te vinden voor een miljoenenproduct.
Lindstrom voert je mee in een wereldomvattend verhaal dat ondernemende marketeers en iedereen die geïnteresseerd is in de eindeloze rijkheid van menselijk gedrag zal boeien en verbazen.
• Hoe een afgetrapte sneaker van een 11-jarige Duitse jongen leidde tot de ongelooflijke wederopstanding van LEGO.
• Hoe een magneet op een koelkast in Siberië een Amerikaanse supermarktrevolutie veroorzaakte.
• Hoe een knuffelbeer in de slaapkamer van een meisje een kledingretailer hielp met de optimalisatie van 1.000 winkels in 20 landen.
• Hoe een doodgewone armband de klantenloyaliteit met 159 procent verbeterde in minder dan een jaar.
• Hoe de ergonomische lay-out van het dashboard van een auto aanleiding gaf voor het redesign van de Roomba-stofzuiger.
Over de auteur: Martin Lindstrom is een vooraanstaand marketingconsultant die werkt voor de toonaangevendste merken ter wereld. Hij is de auteur van de internationale bestseller Buy•ology. In 2009 werd hij door Time Magazine gekozen tot een van de 100 invloedrijkste mensen ter wereld. In 2015 noemden 30.000 marketeers in een onafhankelijke studie hem als de belangrijkste expert op het gebied van merkenbouw.
Fragment uit de Inleiding
Dat is ook logisch. We leven in een tijdperk waarin onze gedragingen en communicatie online worden beheerst door subtekst en verdoezeling. Het Duitse woord Maskenfreiheit kan worden vertaal als 'de vrijheid verleend door maskers', en iedereen die ooit tijd online heeft doorgebracht, weet dat het vermogen om ons digitale zelf aan te passen en het feit dat we af en toe anoniem zijn, personae creëert die bijna geen enkele gelijkenis vertonen met wie we echt zijn, met hoe we echt leven als we offline zijn. Je zou kunnen zeggen dat wij dankzij de technologie allemaal op zijn minst twee personen zijn, met op zijn minst twee verblijfplaatsen: ons echte 'home' en onze homepage. Soms overlappen die twee elkaar, maar vaak ook niet.
We kunnen ook niet zeggen dat we nog 'onszelf' zijn als we anoniem op het web surfen. Zonder een naam, een gezicht of een identiteit worden we primitieve versies van onszelf, een fenomeen dat sommige experts toeschrijven aan het gebrek aan empathie dat ontstaat door het communiceren via de laptop. Empathie, zo schreef The New York Times vorig jaar, leer je op twee manieren. De ene is doordat je zelf iets verdrietigs meemaakt. De andere is 'door het zien, horen of zelfs ruiken van hoe jouw daad iemand anders heeft gekwetst - iets wat je niet meekrijgt als je achter een scherm en een toetsenbord zit'. Dat is de paradox van online-gedrag. We zijn nooit helemaal onszelf op sociale media, en als we anoniem communiceren, ontbeert het resultaat de context die we in ons offline leven wel kunnen verschaffen en verdiepen. Wat we online achterlaten is voor het grootste deel weloverwogen en strategisch, terwijl de inhoud van onze koelkast en laden dat niet is, want die was nooit bedoeld voor publieke vertoning. (pagina 23-24)
Youtube - Small Data: The Tiny Clues That Uncover Huge Trends by Martin Lindstrom (2:48)
Lees ook Brandwashed : hoe bedrijven ons manipuleren en overhalen om te kopen van Martin Lindstrom.
Terug naar Overzicht alle titels
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen