maandag 20 augustus 2018

Jaron Lanier 2

Tien argumenten om je sociale media-accounts nu meteen te verwijderen
Business Contact 2018, 189 pagina's - €15,--

Lenen als E-book via bibliotheek.nl

Oorspronkelijke titel: Ten arguments for deleting your social media accounts right now (2018)

Wikipedia: Jaron Lanier (1960) en zijn website

Korte beschrijving
Jaron Lanier is succesvol schrijver, kunstenaar, muzikant en internetvisionair. In zijn laatste boek stelt hij dat juist een leven zonder sociale media ons gelukkiger maakt. Facebook en consorten geven ons het idee meer verbonden te zijn dan ooit, terwijl we in werkelijkheid juist van andere mensen vervreemd raken. Lanier toont aan dat we door het grootkapitaal achter de sociale media zonder het te beseffen steeds meer worden gemanipuleerd. In tien scherpzinnige argumenten fileert Lanier sociale media en alle misère die hieruit voortkomt (denk bijvoorbeeld aan de recente commotie rond fake news). Hij besluit optimistisch met een aanzet tot een meer menselijke manier van online netwerken. Juist omdat Lanier als Silicon Valley-pionier uit het wereldje zelf komt, moet zijn rigoureuze wake-up call serieus worden genomen. Visionair boek over een actueel onderwerp. Sobere uitvoering: softcover, traditionele typografie/lay-out, geen illustraties; met eindnoten. Goed onderbouwd boek met een heldere boodschap. Gelet op de voor velen relevante inhoud goed voor een flinke lezerskring.

Fragment uit Argument twee -  Stoppen met sociale media is de beste manier om de gekte van onze tijd te bestrijden
Er is wel iets dat de wereld kapotmaakt, maar dat is niet het feit dat we op afstand contact kunnen maken met anderen door gebruikmaking van bits, of dat we met zijn allen naar oplichtende schermpjes zitten te staren. Natuurlijk kun je ook te veel naar zo'n schermpje staren, zoals je zoveel dingen te veel kunt doen, maar dat is geen existentieel probleem voor onze soort.
  Er is echter één specifiek hightechelement dat zelfs in kleine hoeveelheden giftig is, één nieuwe ontdekking die moet worden gestopt. Het is belangrijk dat we het probleem zo nauwkeurig mogelijk definiëren, om niet nog meer in verwarring te raken.
  Het probleem is ten dele dat we allemaal met apparaatjes rondlopen die geschikt zijn voor massale gedragsmodificatie. Maar dat is niet de juiste inkadering van het probleem. Die apparaatjes kunnen tenslotte ook voor andere doelen worden gebruikt, zoals ook vaak gebeurt.
  Het probleem is niet alleen dat gebruikers in online omgevingen worden gepropt die het slechtste in hen naar boven brengen. Het is niet alleen dat er zoveel macht samenkomt in zo weinig handen die reusachtige cloudcomputers aansturen.
  Het probleem raakt aan al die factoren, maar zelfs die samenklontering is niet precies het probleem.
  Het probleem doet zich voor als alle verschijnselen die ik zojuist heb beschreven worden aangedreven door een businessmodel waarin de prikkel het vinden van klanten is die bereid zijn te betalen om andermans gedrag te veranderen. Vergeet niet, in de reclame zoals die ooit was kon je meten of een product het beter deed nadat er een commercial was uitgevonden, maar nu meten bedrijven of het gedrag van individuen is veranderd en worden gepersonaliseerde feeds voortdurend aangepast om ervoor te zorgen dat individueel gedrag verandert. Het is een buitengewoon aantrekkelijk product, niet alleen voor gebruikers, maar ook voor klanten/manipulatoren, omdat ze bang zijn dat ze in de kou blijven staan als ze niet meedoen.
  Het probleem is al het voorafgaande plus nog iets. Zo las ik bij het eerste argument al zei, versterkt de hier beschreven opzet negatieve emoties meer dan positieve emoties. Dus is die beter in het schaden van een samenleving dan in het verbeteren ervan: louchere klanten krijgen meer waar voor hun geld.
  Eindelijk hebben we het het probleem afgebakend. Dat betekent dat we het kunnen elimineren zonder bijkomende schade aan te richten. Ons probleem is heerlijk specifiek. (pagina 38-40)

Voorpublicatie in De Groene Amsterdammer: Op maat gemaakt ongeluk (1 augustus 2018)

Eerder verscheen: Nee, je bent geen gadget (2010)


Terug naar Overzicht alle titels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen