vrijdag 25 februari 2022

Kees Plomp

Betekeniseconomie : de waarde van verweven leven
Noordhoff 2021, 199 pagina's  € 24,95

Korte bio Kees Plomp (19?)

Korte beschrijving
Een boek over economie en welvaart. Ons huidige economische systeem heeft ons in de afgelopen eeuwen veel goeds gebracht, maar er is ook een keerzijde, zoals klimaatverandering, welvaartsongelijkheid en polarisatie. De auteur pleit daarom voor een nieuw economisch narratief: de betekeniseconomie, waarin het individuele levensbestaan wordt gekoppeld aan het universele levensbestaan. Informatief en engagerend geschreven. Met name geschikt voor een geoefende lezersgroep met speciale interesse in het onderwerp. Kees Klomp (1968) is lector Betekeniseconomie bij Hogeschool Rotterdam en medeoprichter van THRIVE Institute. Klomp onderzoekt en ontwikkelt nieuw economisch gedachtegoed, alsmede methoden om deze toe te passen in de praktijk. Klomp schreef daar eerder verschillende boeken over, waaronder 'Handboek Betekenisvol Ondernemen', 'Pioniers van de Nieuwe Welvaart' en ‘THRIVE'.

Tekst op website uitgever
We hebben in de afgelopen eeuwen de vruchten van het huidige economische systeem kunnen plukken. De wereldwijde ontwikkeling van welvaart is gepaard gegaan met ontegenzeggelijk positieve ontwikkelingen: de levensverwachting is hoger dan ooit, het percentage mensen dat leeft in armoede is lager dan ooit, meer mensen dan ooit hebben toegang tot schoon drinkwater en onderwijs en het gemiddelde inkomen is hoger dan ooit. Economische groei lijkt het ultieme recept voor een florerende wereld. Maar de keerzijde van het succesverhaal is inmiddels bekend: de economische groei blijkt gepaard te gaan met ontwikkelingen die onze samenleving fundamenteel ontwrichten. Denk aan de klimaatverandering, de ineenstorting van de biodiversiteit, de groeiende welvaartsongelijkheid, de polarisatie in de samenleving en de alarmerende toename van het aantal mensen met een depressie of burn-out.

Volgens Kees Klomp zijn de ecologische, sociale en individuele kosten van het huidige economische systeem zo hoog geworden, dat er sprake is van een existentiële crisis. Het is daarom noodzakelijk om op zoek te gaan naar een volledig nieuw economisch narratief: de Betekeniseconomie. Betekeniseconomie koppelt ons (individuele, menselijke) levensbestaan aan het (universele, natuurlijke) levensbestaan. Ecologie is daarbij het ontwerpuitgangspunt.

Marketing- en managementcoach Kees Klomp werkte als trendwatcher en strategy director bij de grootste reclamebureaus van ons land, en was oprichter van het eerste merkactivatie adviesbureau van Nederland. Sinds 2006 is Klomp eigenaar van Karmanomics, een bureau dat op Boeddhistische beginselen merken adviseert op het gebied van marketing en management.

Fragment uit 3. Hoe ontwerpen we de Betekeniseconomie?
Het verdienmodel

Betekenisvolle ondernemers moeten geld verdienen. Net als elke andere onderneming moet ook ene betekenisvolle onderneming winst maken. Ook voor betekenisvolle ondernemingen is zakelijke winst het basisbestaansrecht.

Om te bepalen of je met je bedrijf voldoende geld kunt verdienen, heb je ene verdienmodel nodig. Je moet ene concrete methode ontwikkelen om voldoende inkomsten en een solvabele bedrijfsvoering te bewerkstelligen.

Er zijn verschillende verdienmodellen. Veel van die verdienmodellen lenen zich ook voor het bouwen van een betekenisvol bedrijf. Er zijn zowel conventionele bedrijven als betekenisvolle bedrijven die werken met bijvoorbeeld een goederenverkoopverdienmodel, een franchisingverdienmodel, een lidmaatschapsverdienmodel of een verbruikverdienmodel. Het maakt in principe niet uit welk verdienmodel je hanteert voor je betekenisvolle bedrijf. Het gaat er niet om hoe je geld verdient, maar hoe je met je inkomsten omgaat. Wat alle betekenisvolle ondernemers qua verdienmodel namelijk met elkaar gemeen hebben, is wat ik het minimale winstprincipe noem. 

Het minimale verdienprincipe is geïntroduceerd door een van de Betekeniseconomiepioniers: Bernie Glassman. Glassman begon in 1982 in diens sociale bakkerij Greyston Bakery exclusief te werken met mensen met ernstige sociale problemen. Glassman had vanaf de start een volstrekt eigen idee over succes van zijn onderneming. In zijn boek Zen in Actie beschrijft hij het verhaal achter de Greyston Bakery: 'Bij het bepalen van je succes moet je niet alleen rekening houden met de winst, maar ook met de beperkingen. Hoe meer beperkingen we aanvaarden, hoe succesvoller onze onderneming zal zijn. Sommige mensen zijn bang dat als ze met meer beperkingen rekening gaan houden, hun winst navenant kleiner zal zijn. Ik ben ervan overtuigd dat we in de toekomst bij het bepalen van het succes van een onderneming rekening zullen houden met een soort levenskwaliteitscontrole.'

Glassman beschrijft hier - avant la lettre - het integrale waardebeginsel dat Betekeniseconomie kenmerkt. Het succes van een bedrijf staat niet gelijk aan de hoogte van de winst van het bedrijf, maar aan de maatschappelijke en/of persoonlijke betekenis van het bedrijf. En om maatschappelijk en/of persoonlijk van betekenis te zijn moet de ondernemer tijd, energie en geld investeren wat ten koste gaat van het financiële resultaat. Dit is wat Glassman het accepteren van belemmeringen noemt. Het maken van maatschappelijke winst (welzijn) en/of persoonlijke winst (welbevinden) kost geld. Betekenisvolle ondernemers kiezen er bewust voor om hun kosten niet te minimaliseren, maar te maximaliseren. Ze draaien het winstbeginsel om. Voor betekenisvolle ondernemers is niet maximale financiële winst het einddoel van hun bedrijf, maar maximale maatschappelijke en/of persoonlijke impact. Daarom leggen betekenisvolle ondernemers zichzelf een maximaal haalbare en toelaatbare hoeveelheid zakelijke belemmeringen op. Betekenisvolle ondernemers maken dus standaard niet zo vele mogelijk zakelijke winst, maar juist zo weinig mogelijk zakelijke winst. Of anders gezegd: betekenisvolle ondernemers proberen, zo veel als zakelijk verantwoord is, van hun inkomsten aan te wenden voor maatschappelijke en.of persoonlijke doeleinden. (pagina 143-144)

Lees ook: Thrive : fundamentals for a new economy (Business Contact 2021)

Terug naar Overzicht alle titels


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen