maandag 27 juni 2022

Stefano Mancuso 4


Bomen van de wereld

Cossee 2022, 222 pagina's €24,99

Oorspronkelijke titel: La pianta del mondo (2020)

Wikipedia: Stefano Mancuso (1965)

Korte beschrijving
Verhalen van de Italiaanse bioloog Stefano Mancuso over bijzondere bomen en planten. De verhalen van bomen zijn onlosmakelijk verbonden met die van de mens, stelt Mancuso. Mensen vertegenwoordigen slechts een verwaarloosbaar deel van de biomassa op aarde tegenover bomen en planten. ‘Bomen van de wereld’ is informatief, maar ook onderhoudend geschreven en zal een brede groep lezende natuurliefhebbers aanspreken. Stefano Mancuso (Catanzaro, 1965) is hoogleraar aan de Universiteit van Florence, leidt het Internationaal Laboratorium Vegetale Neurobiologie. Eerder publiceerde hij onder andere ‘De universele rechten van de plant’.

Tekst op website uitgever
Of het nu gaat over het leven op deze planeet of over de klank van een viool, over de toekomst van onze steden of over het oplossen van misdaden: alles begint bij een plant.

Eén fijnspar in het bos van Paneveggio, Italië. Van die boom maakte Stradivarius zijn veertien beste violen. Vioolbouwers over de hele wereld gebruiken tegenwoordig de modernste technieken om de klank van de zeventiende-eeuwse viool te benaderen, maar toch zweert elke violist nog steeds bij de klassieke violen van Stradivarius. Ligt het aan de lijm die hij gebruikte? Het drogingsproces? Het vernis? Nee, stelt Stefano Mancuso, het geheim zit in het herkennen van die ene perfecte fijnspar in het bos van Paneveggio.

In Bomen van de wereld reist de bioloog van Italië naar Manhattan en van het zuidelijkste puntje van Japan naar Parijs om onderzoek te doen naar bijzondere bomen en planten. Hun verhalen zijn namelijk onlosmakelijk verbonden met die van ons. Want, zo weet Mancuso: ‘Het begint en eindigt allemaal bij planten. Of het nu gaat over het leven op deze planeet of over de klank van een viool, over de toekomst van onze steden of over het oplossen van misdaden: alles begint bij een plant. Elk verhaal begint met een plant.’


Fragment uit 1. De plant van de vrijheid

Zolang ik me kan herinneren voel ik me onweerstaanbaar aangetrokken tot papier. Toen ik drie was werd ik verliefd op de juf van de peuterschool en meteen daarna op papier. Deze tweed epassie had ik als kind al, lang voordat ik me begon te interesseren voor planten en alles wat daarmee te maken heeft, en is sindsdien onverminderd sterk en allesomvattend bij me gebleven. Een van de eerste herinneringen die ik heb aan groot worden betreft papier. Of beter gezegd: stripbladen. In die tijd dacht ik dat die rechtstreeks afkomstig waren uit de gulle handen van mijn ouders of andere familieleden die, met min of meer regelmatige intervallen en om redenen die bijna altijd verband hielden met jaarlijks terugkerende feesten of goede prestaties, deze getekende fantastische verhalen op basis van uitsluitend hun eigen voorkeuren uitdeelden. Ik wist natuurlijk ook wel dat die stripboeken te koop waren bij die verrukkelijke plekken die 'kiosken' werden genoemd, gewijde plaatsen waar alleen volwassenen mochten komen en daarom voor mij ontoegankelijk waren alsof ze op de Olympos stonden. maar op een dag - ik zal zeven jaar zijn geweest - stond ik tijdens een vakantie in Rome geheel onverwacht voor het eerst van mijn leven voor een kraampje met tweedehands stripboeken. Kinderen van mijn leeftijd met en zonder ouders, mannen en vrouwen: iedereen stond daar samen te genieten van de wonderen van de boekdrukkunst, zonder onderscheid des persoons of inkomen. De vraagprijs van honderd lire voor één stripboekje (vierhonderd lire voor vijf stuks) paste precies binnen mijn financiële mogelijkheden. Sterker nog: ik had altijd een briefje van duizend lire bij me dat mijn vader me had gegeven 'voor alle zekerheid'.  Tot dat moment had ik nooit begrepen hoe of wanneer 'alle zekerheid' zich zou voordoen. Ik investeerde mijn duizend lire in twaalf (opeenvolgende) nummers van het Italiaanse stripblad Comandante Mark. Het was een magisch moment. (pagina 15-16)

Lees ook: Reizend groen : de wonderbaarlijke migratie van planten (uit 2019), De universele rechten van de plant (uit 2020) en Plantenrevolutie : hoe planten onze toekomst bepalen (uit 2018) van Stefano Mancuso.

Boeken over onze nieuwe omgang met niet-dieren en dingen

Terug naar Overzicht alle titels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen