vrijdag 23 juni 2023

John C. Lennox

Kan de wetenschap alles verklaren?
Kok Boekencentrum 2022, 159 pagina's € 17,99

Oorspronkelijke titel: Can science explain everything? (2019)

Wikipedia: John C. Lennox (1943)

Korte beschrijving
Essay van de Britse wiskundige en christen John C. Lennox over de relatie tussen geloof en wetenschap. De wetenschap heeft de mens veel gebracht, en men verwacht veel van de technologische vooruitgang in het kader van de problemen waar we als mensheid mee te maken hebben. Geloof komt hierbij steeds meer buitenspel te staan — onterecht, volgens Lennox.  De wetenschapper verdiept zich in dit boek in de relatie tussen geloof en wetenschap, ruimt misvattingen uit de weg en maakt duidelijk dat geloof en wetenschap niet tegenover elkaar staan, maar beide nodig zijn om het universum beter te begrijpen en de zin van het bestaan te doorgronden. ‘Kan de wetenschap alles verklaren?’ is in een heldere, aansprekende stijl geschreven met ruimte voor persoonlijke anekdotes, en biedt een onderhoudend betoog voor (voornamelijk christelijke) lezers met verregaande interesse in het onderwerp. John C. Lennox (1943) is een Britse wiskundige, emeritus hoogleraar aan de Universiteit van Oxford, Emeritus Fellow in de wiskunde en wetenschapsfilosofie aan het Green Templeton College en Associate Fellow van de Saïd Business School. Hij is een autoriteit op het gebied van de relatie tussen geloof, wetenschap en ethiek.

Tekst op website uitgever
Kan de wetenschap alles verklaren? van John C. Lennox is een populair-wetenschappelijke uitgave over de relatie tussen wetenschap en geloof. De wetenschap heeft de wereld veel gebracht. Voor velen heeft godsdienst daarom geen betekenis meer als het gaat om antwoorden op de grote levensvragen. In dit boek gaat John Lennox in op de relatie tussen geloof en wetenschap. Hij put daarbij uit zijn ervaring als christen, tientallen jaren van wetenschappelijk onderzoek en talloze debatten met bekende atheïsten als Richard Dawkins en Christopher Hitchens. Lennox ruimt vele misvattingen uit de weg en maakt duidelijk dat geloof en wetenschap niet tegenover elkaar staan, maar beide nodig zijn om de zin van ons bestaan te doorgronden.

Fragment uit 3. Mythe I: Godsdienst berust op geloof, wetenschap niet
Ik krijg vaak te horen dat dit nu precies het probleem is met mensen die in God geloven: dat het gelovigen zijn. Dus dat ze een geloofsovertuiging hebben. Wetenschap is veel beter, omdat het geen geloof vereist. Dat klinkt geweldig. Maar het probleem is dat dit volstrekt onjuist is.
  Ik zal je ene voorbeeld geven. Ik had een ontmoeting met Peter Singer, een wereldberoemde ethicus van de Universiteit van Princeton in de Verenigde Staten. Hij is atheïst en in zijn woonplaats Melbourne in Australië debatteerden we over de vraag of God bestaat. In mijn openingswoorden vertelde ik het publiek hetzelfde als waarmee ik dit boek begon: dat ik in Noord-Ierland ben opgegroeid en dat mijn ouders christen waren.
  Singer reageerde met de opmerking dat ik hiermee een van zijn bezwaren tegen religie illustreerde: mensen zijn geneigd verder te gaan in het spoor van het geloof waarin ze zijn opgevoed. Hij ziet religie gewoon als een kwestie van erfelijkheid en context, niet als een kwestie van waarheid. Ik zei: 'Peter, mag ik je vragen of jouw ouders atheïst waren?'
  'Mijn moeder was beslist een atheïst. Mijn vader zou ik eerder agnost noemen,' antwoordde hij.
  'Dus jij gaat net als ik verder in het spoor van het geloof van je ouders?' reageerde ik.
  'In mijn ogen is dat geen geloof,' zei hij.
  'Natuurlijk is het een geloof, of geloof je er niet in?' antwoordde ik.
  Gelach in de zaal.
  Later ontdekte ik dat mijn vraag op internet talloze keren was herhaald: realiseert de beroemde filosoof Peter Singer zich niet dat zijn atheïsme een geloofssysteem is? heeft hij nooit gehoord van mensen als de kosmoloog Allan Sandage, die overtuigd raakte door het bewijs voor het bestaan van God en zich later in hun leven tot het christelijk geloof bekeerden? (pagina 55-56)

Lees een vergelijkbaar boek: Darwins engel : een repliek op God als misvatting van John Cornwell (uit 2008).

Terug naar Overzicht alle titels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen