dinsdag 24 september 2019

Denise de Ridder & Lars Tummers



Nudging : makkelijke oplossingen voor moeilijke keuzes

Prometheus 2019, 184 pagina's  - € 19,99

Denise de Ridder (1959) en Lars Tummers (19?)

Korte beschrijving
De auteurs zijn beiden hoogleraar in respectievelijk psychologie en organisatieleer. Het doel van hun boek is om de lezer efficiënt en effectief keuzes te kunnen laten maken in complexe situaties. Aan de hand van gerelateerde theorieën, analyses vanuit hun eigen ervaringen en het bespreken van praktijkgerichte instrumenten proberen ze de lezer wegwijs te maken in de wereld van kleine gedragsveranderingen (nudges). Het is een fenomeen waarbij je als burger een zetje in de juiste richting kunt krijgen om een keuze te maken uit relatief simpele tot complexe opties. Hoe lang sta je stil bij het kiezen van een elektrische of een reguliere auto of bij een keuze tussen een gezonde of een ongezonde snack? Zowel de overheid als private partijen proberen de burger een zetje in de door hen gewenste richting te geven. De verschillende technieken van beïnvloeding passeren de revue, waarbij de individuele burger centraal staat. Het boek is voorzien van literatuurverwijzingen in eindnoten.

Tekst op website uitgever
We zien het allemaal om ons heen: in onze wereld van overvloed worden we overdonderd door de hoeveelheid keuzes die we voortdurend en op elk niveau moeten maken. Of het nu gaat om met de trap of met de lift, wel of niet lenen voor een grote aankoop, het best passende en goedkoopste telefoonabonnement van welke provider, maar ook: welke ziektekostenverzekering van welke zorgaanbieder, wel of geen zonnepanelen op het dak, het al dan niet registreren als orgaandonor… Het is lastig om goede keuzes voor jezelf te maken. En het idee dat anderen ons een keuze opleggen of zelfs maar aanbevelen geeft ons al de kriebels. Maar nudges, kleine zetjes in de gewenste richting, helpen en soms zijn ze zelfs echt noodzakelijk. Dat geldt bijvoorbeeld voor werkgevers die de gezonde keuze onder de aandacht willen brengen van hun personeel, maar ook voor de overheid die verantwoorde keuzes wil stimuleren. Nudging pleit voor een middenweg tussen betutteling en totale keuzevrijheid, en laat zien welke makkelijke oplossingen er bestaan om jezelf en anderen te helpen bij het maken van moeilijke keuzes.

Denise de Ridder is hoogleraar psychologie aan de Universiteit Utrecht.
Lars Tummers is hoogleraar bestuurs- en organisatiewetenschap aan de Universiteit Utrecht.

‘Vaak doen we niet wat we eigenlijk willen of wat goed voor ons is. Denise de Ridder en Lars Tummers leggen in Nudging op een leuke en heldere manier uit hoe dat komt én wat we daaraan kunnen doen. Een aanrader voor iedereen die meer wil weten over gedragsverandering.’
Ben Tiggelaar

Fragment uit 5. Nudges 1.0
Wat voor telefoon heb je? Een Apple, Samsung, LG of iets anders? Hoewel er veel verschillende merken mobiele telefoons zijn, zijn er maar twee grote besturingssystemen:iOS voor iPhones en Abdroid van Google voor Samsung-, HTC- en LG-toestellen. Je zou denken dat Google en Apple elkaar hevig beconcurreren. Deels klopt dit ook. Een paar jaar geleden heeft Apple bijvoorbeeld Google-apps zoals YouTube en Google Maps verwijderd van het startscherm van alle iPhones. Toch werken de twee techgiganten al jaren samen via Safari, de browser van Apple. De standaardzoekmachine in Safari is Google. Waarom gebruikt Apple geen andere zoekmachine? Een van de redenen is dat Google nog steeds de meeste gewaardeerde zoekmachine is, en Apple wil haar klanten natuurlijk alleen het beste bieden. Maar een andere reden is iets minder fraai. Google betaalt Apple namelijke elk jaar miljarden om de standaardzoekmachine op de iPhones te blijven. Geschat wordt dat in 2017 Google 3 miljard dollar aan Apple betaalde.
  Waarom zou Google zo veel geld betalen aan Apple om de standaard te blijven? Zo'n standaard is heel gemakkelijk aan te passen: je pakt je iPhone, gaat naar 'Instellingen', en verandert de zoekmachine in bijvoorbeeld Yahoo. Toch wil Google graag betalen om de standaard te blijven, omdat mensen zich vaak aan standaardopties houden. Dit is een robuuste bevinding in de gedragswetenschap, die ingaat tegen de economische theorie van de 'rationele mens' die netjes alle opbrengsten en kosten van elk alternatief afweegt en op basis daarvan de beste keuze maakt. () Mensen kiezen vaak voor wat hun standaard wordt aangeboden, ook al is dit voor hen niet de optimale keuze. (pagina 85-86)

Citaat uit interview
En wat zijn voordelen van nudging?
'We moeten de hele dag ontzettend veel keuzes maken. Soms is het goed om een keuzehulp te krijgen die het beste met jou voorheeft. Dat is ook de taak van de overheid. Als die ervoor zorgt dat je gezondheid vooruitgaat, het klimaat verbetert, er minder studieschuld is en er meer donoren zijn, dan is dat toch iets positiefs?"

Wat willen jullie bereiken?
"Het fenomeen is in 2008 voor het eerst beschreven. Wij vertellen wat sindsdien is ontdekt, wat je zelf kunt met nudging en hoe organisaties het verder kunnen gebruiken.
In het boek beschrijven we hoe je jezelf kunt nudgen door aan 'zelfbinding' te doen. Daarmee doe je een publieke belofte, op Facebook bijvoorbeeld, dat je twee keer per week gaat sporten. Of je legt jezelf boetes op, via stickk.com bijvoorbeeld, als je een vastgesteld doel niet haalt. Die boete kan naar goede doelen gaan, of zelfs naar doelen die je haat, om je te motiveren. Dat zijn harde duwtjes. Onder de categorie zachtere nudges vallen voorbeelden als kleinere borden gebruiken als je minder wilt eten, automatisch maandelijks een bedrag sparen of je buren vertellen hoeveel geld je bespaart met je zonnepanelen als je hen wilt stimuleren iets voor het milieu te doen." (Nudges duwen je in de goede richting - 21 september 2019)

Terug naar Overzicht alle titels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen