Het recht van de sterkste : hoe ons verkeer steeds asocialer werd
De Correspondent 2020, 264 pagina's - € 20,--
Bio Thalia Verkade (1979) en Marco te Brömmelstroet (1980)
Korte beschrijving
De auto is nog altijd de dominante factor in het verkeer en bepaalt in grote mate de inrichting van ons land. In dit boek onderzoeken journalist Thalia Verkade (1979) en hoogleraar Toekomsten van Stedelijke Mobiliteit Marco te Brömmelstroet (1980) hoe deze situatie is ontstaan en wat de mogelijkheden zijn om die te veranderen. De honderden verkeersdoden die jaarlijks te betreuren zijn, vormen daarbij hun belangrijkste motivatie, want de emotionele impact van een ongeluk blijkt veel groter te zijn dan menigeen denkt die het niet van nabij heeft meegemaakt. Ondanks acties van belangenverenigingen en maatregelen van de overheid blijft de auto een bedreiging vormen voor kwetsbare verkeersdeelnemers. Zij komen daarom tot de conclusie dat in de bewoonde omgeving de straat weer een leefgebied moet worden waar alle gebruikers, ongeacht hun snelheid, gelijkwaardig zijn. Alleen op die manier kan voor iedereen de veiligheid gegarandeerd worden. Of het hier ooit van komt, is zeer de vraag, maar het grondige onderzoekswerk van de auteurs stemt in ieder geval wel tot nadenken over de vanzelfsprekendheid van het belang dat gehecht wordt aan snelheid, doorstroming en ordening. Een originele benadering van de verkeersveiligheidsproblematiek. Bevat afbeeldingen in zwart-wit. Met bronnenoverzicht.
Tekst op website uitgever
Steekt een hert de weg over of rijden wij dwars door zijn bos heen? Waarom moeten we op een knopje drukken als we de straat over willen steken? En hoe kan het dat we steeds sneller reizen, maar geen seconde eerder thuiskomen?
Van files tot fietssnelwegen, van drempels tot deelauto's: hoe we ons verplaatsen heeft enorme invloed op de inrichting van onze straten, onze steden én onze samenleving. Het bepaalt zelfs hoe we met elkaar omgaan.
In dit boek gaan journalist Thalia Verkade en wetenschapper Marco te Brömmelstroet op zoek naar een antwoord op die ene belangrijke vraag: van wie is de straat? Ze ontdekken dat het verkeer onze publieke ruimte heeft overgenomen – en laten zien dat een radicaal andere inrichting mogelijk is.
Fragment uit V. Verkering
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen