donderdag 9 oktober 2025

Paul Schenderling 2

Continent van de kwaliteit : hoe Europa een eigen economische koers kan varen
Bot uitgevers 2025, 384 pagina's  € 27,50

Korte bio van Paul Schenderling (1988)

Korte beschrijving

Tekst op website uitgever
Betere producten, betere banen, een betere kwaliteit van leven, een sterkere democratie en een einde aan de ecologische ontwrichting: gaat dat samen? In Europa, in onze tijd en in déze omstandigheden? In Continent van de kwaliteit laat econoom Paul Schenderling zien dat het kan. Als Europa radicaal kiest voor kwaliteit boven kwantiteit. Met heldere analyses en overtuigende voorbeelden toont Schenderling dat een nieuwe én eigen koers mogelijk is. Hij schetst hoe Europa zijn sociale model kan vernieuwen, hoe eerlijke handelspolitiek en digitale dekolonisering onze veerkracht versterken en hoe de economie wél binnen de draagkracht van de aarde kan werken. Dit boek biedt meer dan een analyse: het is een hoopvol en realistisch actieplan. Een uitnodiging om samen te werken aan een Europa dat sterker, eerlijker en toekomstbestendig is – hét continent van de kwaliteit.

Fragment uit deel V: Handvatten om de nieuwe economie dichterbij te brengen
Hoofdstuk 22. De burgerbewegingen en bedrijvennetwerken die de nieuwe economie opstarten
Waar te beginnen?

De broodnodige actie begint dus bij betrokken burgers en ondernemers. Verderop in dit deel geven we praktische adviezen hoe decentrale en nationale overheden hierop kunnen inhaken en deze beweging kunnen versterken. Wat kun je concreet doen als burger os als ondernemer en waar te beginnen?
  De eerste en belangrijkste stap die je kunt zetten is: je verenigen. Want om de nieuwe economie te laten ontkiemen is er allereerst een voedingsbodem nodig en een constante aanvoer van voedingsstoffen. Die kunnen alleen ontstaan als groepen burgers de handen ineenslaan en zich actief gaan bezighouden met de waardeketens die ons dagelijks leven mogelijk maken. laten we daarom beginnen met de stappen die betrokken burgers kunnen zetten.
  Vergelijk het initiatief van betrokken burgers met een inkoopcollectief. De burgers die zich verenigen in het collectief willen een inkoopvoordeel behalen en kopen daarom gezamenlijk in. Het grote verschil met traditionele inkoopcollectieven is dat ze niet lagere prijzen als oogmerk hebben, maar kwaliteit, levensduur, duurzaamheid en goed werk voor werknemers in de regio en elders in de keten.
  We hebben dat zelf ondervonden toen we een dergelijk initiatief zijn gestart in Nederland: Just Enough. Het bleek lastig te zijn om te achterhalen welke producten eerlijk en duurzaam geproduceerd zijn en een lange levensduur hebben. Want veel bedrijven grossieren in overdreven of zelfs onware duurzaamheidsclaims. En de vele keurmerken die er zijn blijken vaak te gaan over slechts een klein stukje van wat je onder rechtvaardigheid en duurzaamheid verstaat. Verder ontdekten we dat voor het beoordelen van de prijs-kwaliteitverhouding consumentenorganisaties bestaan, maar wie beoordeelt de rest van de waardketen?
  Gelukkig blijken e rook in heel Europa burgercollectieven te bestaan die zich juist daarop richten. Denk aan de Buy Responsible Foudation in Polen, Opcions in Spanje, Longtime in Frankrijk, Bewusst Kaufen in Oostenrijk, De Transformisten in België, Ethical Consumer in het Verenigd Koninkrijk, ökotest in Duitsland, Danwatch in Denemarken, Public Eye in Zwitserland en onze beweging Just Enough in Nederland. Deze maatschappelijke organisaties helpen burgers om bewuster aankopen te doen, door onafhankelijk te adviseren bij het aankoopproces. (pagina 318-319)

Lees ook: Er is leven na de groei : hoe we onze toekomst realistisch veiligstellen (2022)

Terug naar Overzicht alle titels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen