woensdag 27 februari 2013

Als ik aandachtig wil lezen, moet het een boek zijn

Op dinsdag 26 februai 2013 plaatste het Brabants Dagblad (regio Oss) onderstaand artikel van Henri van der Steen. De weergave van een gesprek dat hij had met Lezer van Stavast Tiny Gevers.

Tien maanden lezen 40 mensen elke week een boek en daar praten ze samen over. Vandaag: Tiny Gevers over 'Heerlijk - oneerlijk'.

We zijn allemaal tot fraude in staat, maar beschouwen onszelf niettemin als eerlijk. Maar: eerlijke mensen bestaan niet en dat is maar goed ook. De ene mens is natuurlijk wel iets oneerlijker dan de ander, de omstandigheden bepalen niet zelden het verschil. Dan Ariely schreef erover: Heerlijk oneerlijk. Tiny Gevers las het, als Lezer van Stavast. Gevers: "Ariely laat zien dat er meer redenen zijn waarom mensen oneerlijk zijn dan we vaak aannemen. het is niet altijd een kwestie van ego, soms ben je zelfs oneerlijk om altruïstische redenen, bijvoorbeeld omdat je een collega een voordeeltje gunt. En je gaat gemakkelijker over de schreef als je de gelegenheid krijgt. Het Enronschandaal is net als het bankenschandaal: jezelf verrijken omdat iedereen het doet. Frauduleus gedrag besmet.

Haar eigen moraal is ook weer wat aangescherpt. "Een leugentje om bestwil, witte leugentjes, ja, dat doet iedereen wel eens. In de zakelijke wereld is dat toch een ander verhaal, vind ik.
Het is min of meer komisch hoe gemakkelijk we over onze eigen oneerlijkheid hen stappen. "Ik las het en dacht, verdomd, dat klopt. We hebben altijd een reden waarom we oneerlijk zijn. Als ik in een restaurant geholpen word door een sikkeneurige ober en het eten is ook al niet geweldig, zal ik me niet melden als ik zie dat er op de rekening twee wijnen te weinig staan. Dan wordt oneerlijkheid al bijna een kwestie van vergelding.

Met haar eigen oneerlijkheid valt het ook reuze mee, natuurlijk.
"Een e-book illegaal downloaden of zeggen dat je geen tijd (hebt) voor een visite als je gewoon geen zin hebt, veel verder kom ik niet." Anderen wel, bijvoorbeeld lui in nepmerkkleding. Die zijn aantoonbaar eerder oneerlijk, aldus Ariely. Het klinkt als het onderzoekje van Diederik Stapel die 'bewees' dat vleeseters eerder overgaan tot hufterig gedrag. Tiny gevers moet even passen. "Ik ben niet van de merken." Maar: "Ik heb vaker in dit boek aan Stapel gedacht; het zijn ook vaak erg kleine groepjes waarmee onderzoek wordt gedaan, dat levert mij niet in alle gevallen een overtuigend bewijs op."
Sinds het project 'Lezers van Stavast' startte las gevers al 22 boeken. Thrillers leest ze op een e-reader, "maar als ik aandachtig wil lezen, moet het een boek zijn." Ik moet dingen kunnen opschrijven, ik moet kunnen bladeren en de inhoudsopgave bij de hand hebben."

Homepage Artikelen uit het Brabants Dagblad



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen