Ambo 2012, 383 pagina's - € 24,95
Oorspronkelijke titel: The power of habit : why we do what we do and how to change it (2012)
Wikipedia: Charles Duhigg (1974) en de website van de auteur
Korte beschrijving
Analyse van gewoontepatronen, uitgewerkt in drie afdelingen rond individu, bedrijven en samenleving. De auteur, journalist bij The New York Times, baseert zich op honderden interviews, artikelen en wetenschappelijk onderzoek vanaf eind negentiende eeuw. Ieder hoofdstuk begint met een verhaal uit de Amerikaanse cultuur, geschiedenis of bedrijfsleven en illustreert de stelling dat inzicht elke gewoonte kan veranderen. Ook onderzoeksgegevens en recente neurologische kennis worden verhalend weergegeven waardoor de tekst levendig en inzichtelijk is. Factoren die een rol spelen bij gewoontevorming worden toegelicht met de 'gewoontelus' en de hersengebieden die daarbij betrokken zijn. Daarnaast wordt het belang van sleutelgewoontes bij opvoeding, studie en bedrijven uitgelegd. Thema's zijn onder andere alcoholisme, roken, overgewicht, gokken en football. Verder verhalen uit het bedrijfsleven zoals het succes van Starbucks koffie, tandpasta en de manipulaties in de muziekindustrie. Tot slot een handleiding met een stappenplan om gewoontes te veranderen. Heldere druk met schematische tekeningetjes, noten en register.
Toen u vanmorgen wakker werd, wat deed u toen als eerste? Sprong u onder de douche, las u uw e-mail of pakte u een donut van het aanrecht? Poetste u uw tanden voor of nadat u zich had afgedroogd? Strikte u eerst de veters van uw linkerschoen of eerst die van uw rechterschoen? Wat zei u tegen uw kinderen toen u wegging? Welke route nam u naar uw werk? Toen u aan uw bureau ging zitten, nam u toen eerst uw e-mail door, praatte u met een collega of begon u meteen een memo te schrijven? Sla of hamburger als lunch? Toen u thuiskwam, deed u toen meteen uw sportschoenen aan om een stukje hard te lopen of schonk u eerst een drankje in en at u daarna uw avondeten op voor de tv?
'Voor zover ons leven een duidelijke vorm heeft is het louter een hele hoop gewoontes', schreef William James in 1892. Misschien denken we dat de keuzes die dagelijks maken meestal het resultaat zijn van een weloverwogen beslissing, maar dat is niet zo. Het zijn gewoontes. (pagina 13-14)
Terug naar Overzicht alle titels
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen