maandag 9 september 2013

Marga Hoek


Zakendoen in de nieuwe economie : zeven vensters op succes

Kluwer 2013, 324 pagina's - € 40,--

Website De Groene Zaak en website Zakendoen in de nieuwe economie

Marga Hoek (1965)

Korte beschrijving op website uitgever
De economie evolueert in moordend tempo. De globalisering kent geen grenzen, iedereen is overal interconnected. Het Westen probeert zich ondertussen een weg uit de crisis te banen, terwijl ondernemers in alle uithoeken van de wereld de frontlinie van de nieuwe economie – de economie van morgen – verkennen. Hoe schaar je je als ondernemer bij die koplopers? Hoe innoveer je? Hoe smeed je businesscases? Hoe vind je er financiering voor? En vooral: hoe doe je dat morgen?

Zakendoen in de Nieuwe Economie van Marga Hoek, directeur van De Groene Zaak, beantwoordt die vragen door zeven aloude businessprincipes op onconventionele wijze nieuw leven in te blazen. Het boek geeft de lezer bruikbare handvatten om innovatiever en slagvaardiger dan ooit te ondernemen. Zakendoen in de Nieuwe Economie geeft kortom een businesscase voor duurzaam ondernemerschap. Juist door te laten zien dat duurzaam ondernemerschap een businesscase op zichzelf is.

De inhoud is het product van intensieve crowd sourcing, zo’n honderd interviews met CEO’s van (inter)nationale ondernemingen en de input van cutting edge wetenschap omlijst met de visie waarmee Hoek – ondernemer pur sang – De Groene Zaak de afgelopen jaren op de kaart heeft gezet.
Vanaf 10 september 2013 ligt Zakendoen in de Nieuwe Economie in de boekhandels.

Fragment uit de Epiloog Leiding mag je geven
Ik ontdekte dat het eigenlijk ongelooflijk simpel is. Ik wil zo graag dat mensen uit alle werelden elkaar vinden, dat er een positieve kracht ontstaat waaruit we gezamenlijk onze wereld mooier maken.Ik geniet ervan als ik ziet dat mensen vanuit authenticiteit hun passie vinden en die inzetten, elkaars kracht ontdekken, zich kunnen ontdoen van bestaande patronen omdat ze daardoor durven loslaten, durven ontdekken. Mijn kracht is doelen te kunnen benoemen, lijnen te zien, vertrouwen te kunnen geven dat we ondanks alle onzekerheden, het doel gaan bereiken, ook al blijkt dat wellicht in een later stadium een ander doel te zijn dan aanvankelijk gedacht. Dat is niet altijd makkelijk, om de woorden van radiopresentator Lars Sorensen te gebruiken: Met negatieve berichten kun mensen sneller besmetten. Mensen vinden het makkelijk om negatief nieuws te delen, en zich ergens boos over te maken. Boosheid is een makkelijke emotie. Met positieve berichten kun je bouwen. Je hebt mensen nodig met een droom, om tot een doel te komen.
En in het bereiken van het doel, ligt onze uitdaging. Durven we dat niet dan bereiken we ons doel niet. (pagina 272-273)

Enkele citaten uit recensie in Trouw (9 september 2013)
Als directeur van ondernemersplatform De Groene Zaak weet Hoek als geen ander dat duurzaamheid een vergaarbak is en dat een blauwdruk van duurzaam ondernemen niet bestaat. Ze begint daarom bij trends in de samenleving en de economie: onderlinge verbondenheid en afhankelijkheid tussen mensen, markten, bedrijven en overheden; de noodzaak transparant te zijn; de dominantie van nieuwe waarden; doorzettende digitalisering; verschuivende geopolitieke verhoudingen; en de verweving van de lokale en globale economie.
Door deze met elkaar verbonden maatschappelijke ontwikkelingen te plaatsen in de klassieke vensters van de managementtheorie (klant, keten, schaal, innovatie, business, financiering en leiderschap), ontstaat bijna als vanzelf een nieuwe economische werkelijkheid.

Terug naar Overzicht alle titels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen