maandag 9 september 2013

Arnold Roosendaal

De informatiefuik : hoeveel controle heb je over je online identiteit?
Business Contact 2013, 156 pagina's - € 19,95

Lenen als E-book via bibliotheek.nl

Korte beschrijving
Burgers plaatsen op het internet tal van gegevens die een persoonlijk beeld (een identiteit) van de desbetreffende persoon creëren. Voorbeelden zijn de gegevens die op sociale media en webshops worden achtergelaten. Ook worden er identiteiten van burgers gemaakt zonder dat zij dat weten. In dit zeer goed geschreven boek, dat een populaire bewerking is van de ideeën van de auteur uit zijn eerdere, belangrijke proefschrift van de Tilburgse universiteit, wordt ingegaan op de risico's van een online identiteit. De auteur, thans werkzaam bij TNO, schrijft onder meer over de aantasting van de menselijke autonomie, de rol van het bedrijfsleven en over de verweving van de online en offline wereld. Voor het lezen van het journalistiek geschreven boek is geen voorkennis nodig. Een nuttige uitgave. Bestemd voor juristen, privacydeskundigen, IT-marketeers en iedereen met interesse voor de risico's van de informatiemaatschappij.

Fragment uit 5. Wat bedrijven willen weten
Zoals gezegd zijn de meeste bedrijven die gegevens over jou verzamelen en verwerken dienstenaanbieders. Je krijgt een dienst aangeboden - een sociaal netwerk, nieuwsberichten, blogs, een zoekmachine - en deze wordt voor jou zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt. Dat gebeurt op basis van optimalisatie van de relevantie, al dan niet met een sociale component erin. Op deze manier ontstaat de grootste betrokkenheid van jou als gebruiker bij de dienst. Wanneer je vaker gebruikmaakt van de dienst, kan gedetailleerder geanalyseerd worden wat voor iemand je bent, wat voor interesses je hebt en op welke manier er geld aan jou verdiend kan worden. Bovendien kan regelmatig gebruik in combinatie met de inrichting en functionaliteit van een dienst een bepaalde afhankelijkheid creëren. (pagina 133)

Recensie: Je identiteit gevangen in de informatiefuik (juli 2013)

Terug naar Overzicht alle titels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen