Business Contact 2012, 288 pagina's - € 19,95
Oorspronkelijke titel: Imagine : how creativity works (2012)
Wikipedia: Jonah Lehrer (1981)
Korte beschrijving
De auteur is in de Verenigde Staten een bekende schrijver en onder andere als journalist verbonden aan de gezaghebbende New York Times. Op basis van allerlei recent neurologisch en psychologisch onderzoek beschrijft hij hoe nieuwe ideeën ontstaan. Opzienbarend is zijn stelling doorheen dit boek dat er bij creativiteit best veel denkwerk te pas komt, naast het impulsieve element en het gebruik van groepsprocessen. Creativiteit is een combinatie van denkprocessen. Lehrer zet aan de hand van een groot aantal praktijkgevallen zijn ideeën uiteen en stelt dat iedereen creativiteit kan begrijpen en zelf ook creatiever kan worden. Met verklarende voetnoten, enkele figuren in zwart-wit en literatuur- en bronverwijzingen in eindnoten.
Elke creatieve reis begint met een probleem, met een gevoel van frustratie, de doffe pijn van het geen antwoord kunnen vinden. We hebben hard gewerkt, maar we zijn tegen de muur tot stilstand gekomen. We hebben geen idee wat we nu moeten doen.
Wanneer we elkaar verhalen vertellen over creativiteit, dan neigen we ernaar om deze fase in het creatieve proces te verzwijgen. We hebben het niet over de dagen dat we willen opgeven, wanneer we geloven dat onze problemen onmogelijk op te lossen zijn. Omdat dit soort mislukkingen in tegenspraak zijn met de romantische volgorde der dingen - een valse start wordt niet bejubeld - vergeten we ze gewoon. (De mislukkingen herinneren ons er ook aan dat we bijna op het punt stonden helemaal geen verhaal te vertellen.) In plaats daarvan springen we direct naar de doorbraken. We vertellen eerst het happy end.
Het gevaar van het vertellen van dit verhaal is dat het gevoel van frustratie - het met stomheid geslagen zijn - een essentieel onderdeel is van het creatieve proces. Voordat we een antwoord kunnen vinden - voordat we waarschijnlijk zelfs de vraag weten -, moeten we ons onderdompelen in teleurstelling, ervan overtuigd dat we nooit een oplossing zullen bereiken. We moeten met het probleem geworsteld hebben. En dus geven we op en verhuizen naar Woodstock omdat we nooit zullen maken wat we willen maken. (pagina 22)
Terug naar Overzicht alle titels
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen