zondag 28 juli 2024

Michel Faber

Luister : over muziek, geluid en jezelf
Xander 2024, 416 pagina's  € 34,99

Oorspronkelijke titel: Listen : on music, sound and us (2023)

Wikipedia: Michel Faber (1960)

Korte beschrijving
Een persoonlijk eerbetoon aan muziek. Het boek onderzoekt de impact van muziek op de luisteraar en de factoren die onze muzikale voorkeuren beïnvloeden. De auteur stelt twee centrale vragen: hoe en waarom luisteren we naar muziek? Hij analyseert verschillende factoren, zoals leeftijd, nationaliteit en smaak, om te begrijpen wat 'goede' en 'slechte' smaak definieert. Dit non-fictiedebuut is een eerbetoon aan de levenslange passie van de auteur voor muziek. Verhalend, persoonlijk en bevlogen geschreven. Geschikt voor een brede tot geoefende lezersgroep. Michel Faber (Den Haag, 1960) is een beroemde schrijver, dichter en journalist. Hij brak door met de prijswinnende roman ‘Onderhuids', gevolgd door de monumentale internationale bestseller 'Lelieblank, scharlakenrood'. Hij schreef vele boeken. Zijn werk wordt in meer dan twintig landen uitgegeven.

Tekst op website uitgever
Luister van de internationale bestsellerauteur Michel Faber is een groots opgezette liefdesverklaring aan muziek. Faber onderzoekt twee belangrijke vragen: hoe luisteren we naar muziek, en waarom?

Met Luister heeft Faber een prachtige en ontroerende ode aan zijn levenslange passie geschreven, waarin hij de lezer meeneemt op een muzikale reis door het verleden, heden en de toekomst van muziek in al haar vormen.

Er zijn ontelbare muziekboeken verschenen over bepaalde muzikanten, bands, decennia of genres. Luister is een van de eerste boeken die laat zien wat muziek met je doet, en wat er gebeurt als je naar muziek luistert. Faber gaat op onderzoek uit aan de hand van twee belangrijke vragen: hoe luisteren we naar muziek en waarom luisteren we naar muziek? Hij analyseert daarvoor allerlei factoren, van leeftijd tot nationaliteit tot smaak. Daarnaast gunt hij ons een kijkje in zijn eigen veelbewogen leven, en laat hij zien hoe muziek zijn redding is geweest.

‘Ik wil dat muziek me elke keer als ik ernaar luister iets nieuws laat voelen.’ − Michel Faber in de Volkskrant
‘Prachtig geschreven en eindeloos leesbaar.’ − The Guardian
‘Een zeer vermakelijke reis door de levendige wereld van muziek.’ − Kirkus Reviews

Fragment uit Voor wie dit boek bestemd is
De meeste muziekboeken doen tot op zekere hoogte alsof muziek losstaat van mensen en intrinsieke eigenschappen heeft die niets te maken hebben met de emoties en culturele programmering van individuele luisteraars. Hartstochtelijke idealisten spreken over hun favoriete klassiekers – Bachs Goldbergvariaties, Pet Sounds van The Beach Boys, What’s Going On van Marvin Gaye of Burials Untrue – alsof muziek een wonderbaarlijk natuurverschijnsel is, of een historisch monument – de Grand Canyon, de piramiden – dat menselijke pelgrims alleen maar vol dwepend ontzag kunnen aanschouwen.
  Dat verhaal bevalt me wel. Het is een prachtig verhaal. Ik begrijp helemaal waarom mensen het blijven vertellen.
  Maar in de ontnuchterende realiteit, in de moderne, megakapitalistische samenleving waarin we leven, is muziek een gebruiksartikel. We gebruiken het voortdurend, in overweldigende hoeveelheden. We doen er sociaal bij, sporten erop, ontspannen en winkelen erbij, laten het aan bezoekers horen, prijzen er in commercials snacks en hypotheken mee aan, gebruiken het om 's ochtends ons bed uit te komen en 's avonds in te slapen, pompen er kunstmatig ons enthousiasme voor sport of seks mee op, gebruiken het in films om verrassende plotwendingen en explosies dik aan te zetten, maken pijnlijke stiltes er minder pijnlijk mee. Gestreste consumenten die hunkeren naar zen-achtige rust beluisteren cd's of digitale streams met titels als Momenten van stilte of Avondrust, zachte muziek die de verkeerde soort vredigheid uitbant.
  Muziek is een verbruiksartikel. We krijgen het vaak cadeau omdat het wordt verpakt met andere dingen die we consumeren, en het is ingebed in onze dagelijkse transacties. Maar we kopen ook veel muziek. Hele voorraden slaan we in. Recensenten en artiesten beloven ons dat muziek, als we die aandacht gunnen die ze verdient, onverwacht vel diepgang zal hebben. Maar we moeten onze aandacht vaak verdelen en dan stellen we die diepgang uit tot later.

()

Schrijvers over muziek hebben vaak veel weg van zendelingen. Het is hun missie om je te bekeren en je geloof te versterken. Ze vertellen je dat ‘iedere serieuze muziekliefhebber’ – iedereen met ‘smaak’ – liefhebber moet zijn van deze of gene artiest. Je moet je kapot schamen als je niet houdt van het werk van zo’n belangrijke muzikale god. Misschien ‘doet’ Charlie Parker (of Sufjan Stevens of Schönberg) je nu nog niets, maar op en dag zul je het licht zien.
  Maar die evangelisten attenderen je niet alleen op muziek die je misschien prachtig zult vinden. Ze houden je impliciet of expliciet ook uit de buurt van ’foute’ muziek, muziek die wordt gemaakt door de verkeerde stammen, gezongen in verkeerde talen, gespeeld in de verkeerde stijlen op de verkeerde momenten in de geschiedenis om de verkeerde dingen vieren. 
  We zullen in dit boek zien hoe die psychologische druk werkt. (pagina 10-12) 

Terug naar Overzicht alle titels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen