Van Duuren Management 2015, pagina's - € 22,95
Oorspronkelijke titel: Hooked : how to build habit-forming products (2014)
Wikipedia Nir Eyal (19?)
Korte beschrijving
We checken onze smartphone gemiddeld 34 keer per dag. Als we ons een momentje vervelen, kijken we op Twitter of Facebook. En kunnen we ergens niet op komen? Dan googelen we het gewoon. Het zijn relatief nieuwe technologieën, maar ze zijn nu al niet meer uit ons leven weg te denken. We zijn er in korte tijd aan 'verslaafd' geraakt!
Wil je dat jouw product ook zo succesvol wordt? Zorg er dan voor dat het een vast onderdeel wordt van het dagelijks leven van de gebruikers. In 'Hooked' legt Nir Eyal de vier stappen bloot waarmee je klanten verslingerd maakt aan wat jij te bieden hebt. En dat zonder enige vorm van dure reclamecampagne. Of het nu om een website, app, game, evenement of iets heel anders gaat, je kunt dit principe steeds weer toepassen. Het resultaat: een product dat niemand meer wil missen.
Een praktische gids voor productontwikkelaars, (online)marketeers, webdesigners, ontwerpers en start-ups, inclusief stappenplan om van je product een gewoonte te maken.
Met voorbeelden van onder andere Twitter, Instagram en Pinterest: bedrijven die het Hook-model goed begrepen hebben en zo hun klanten steeds weer naar hen terug weten te laten keren.
Fragment uit 6. Wat ga je met deze kennis doen?
De ethiek van manipulatie
Wat nu? Nu je bekend met het patroon van het ontwikkelen van een gewoontevormende technologie, is de vraag hoe je deze kennis gaat inzetten.
Terwijl je dit boek las, heb je je wellicht afgevraagd of het hookmodel een recept is voor manipulatie. Misschien voelde je je een beetje ongemakkelijk omdat jet het gevoel hebt dat je een kookboek voor mind control aan het lezen was. Als dat het geval is, dan is dat juist goed.
Het hook-model gaat in essentie om het veranderen van gedrag van mensen; maar de macht om producten te ontwikkelen die het gedrag van mensen beïnvloeden moet wel met zorgvuldigheid worden ingezet.
Het ontwikkelen van gewoonten kan een goed doel dienen, maar het kan ook worden gebruikt voor een schadelijk doel. Welke verantwoordelijkheid hebben productontwikkelaars wanneer zij gebruikersgewoonten beïnvloeden?
Laten we er niet omheen draaien, wij zijn allemaal werkzaam in ene bedrijfstak waarin we anderen willen overtuigen. (pagina 162)
Terug naar Overzicht alle titels
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen