maandag 28 november 2022

Hans Custers

De theorie van warmte : een geschiedenis van de wetenschap achter klimaatverandering
Athenaeum, Polak & Van Gennep 2022, 325 pagina's € 22,99

Hans Custers (1964) en het blog Klimaatverandering.

Korte beschrijving
Een geschiedenis van de wetenschap achter klimaatverandering.Klimaatblogger Hans Custers doet de eerste bevindingen tot recente onrustbarende inzichten uit de doeken. Hij gaat in op de technische kant van de klimaatwetenschap en vertelt over de ontstaansgeschiedenis ervan. Met aandacht voor wetenschappers die eraan bijdroegen met hun ingevingen, toevalstreffers en kleine stappen voor- en achteruit. In heldere en informatieve stijl geschreven. Voor een breed tot geoefend lezerspubliek. Hans Custers (1964) is scheikundig technoloog, werkte als milieuadviseur en verdiept zich al vijftien jaar in klimaatwetenschap.

Tekst op website uitgever
Aan de actualiteit en de urgentie van het klimaatprobleem gaat de geschiedenis van de klimaatwetenschap vooraf. Dat fascinerende verhaal, van de eerste, prille bevindingen tot recente onrustbarende inzichten wordt uit de doeken gedaan door klimaatblogger Hans Custers. Hij gaat in op de technische kant van de klimaatwetenschap en vertelt over de ontstaansgeschiedenis ervan. De theorie van warmte beschrijft op een heel toegankelijke manier de onderzoeken van harde werkers, diepe denkers en brutale bluffers en hun briljante ingevingen, toevalstreffers, en kleine stapjes voor- én achteruit. Het is een geschiedenis vol twijfels, conflicten en tegenstrijdigheden – én traag voortschrijdend inzicht in een complex en wereldomspannend vraagstuk. Een onmisbaar boek over een van de meest prangende kwesties van nu.

Fragment uit (het) Voorwoord
Het moet ergens in 2009 zijn gewest dat ik me voor het eerst mengde in een discussie over klimaatverandering op internet. De grote lijnen van de onderliggende wetenschap kende ik. De werking van het broeikaseffect was me uitgelegd in de natuurkundeles op mijn middelbare school op het Brabantse platteland. Wetenschap die stond als een huis. Dat wij het broeikaseffect versterken met onze uitstoot van kooldioxide en andere broeikasgassen was me ook duidelijk. Veel meer hoef je niet te weten om in te zien dat het heel aannemelijk is dat wij bezig zijn het klimaat te veranderen. De stelligheid waarmee sommigen dat inzicht benijden verbaasde me. En ik ergerde me aan de onwaarheden die daarbij werden verteld. Dat was mijn motivatie om het gesprek aan te gaan. Drie jaar later schreef ik mijn eerste stuk voor een klimaatblog. Het onderwerp was me gaan fascineren en ik had me er in tijd behoorlijk in verdiept. In het begin schreef ik vooral reactie sop ongefundeerde kritiek op klimaatwetenschap en aanvallen op klimaatwetenschappers. In de loop van tijd veranderde dat en richtte ik me steeds meer op nieuwe ontwikkelingen in de wetenschap zelf. De voorhoede daarvan is niet alleen interessant vanwege de nieuwe kennis die daar ontstaat, maar ook omdat er zichtbaar wordt hoe wetenschap werkt. Daar horen onzekerheden bij en dilemma's, pittige discussies en stevige meningsverschillen. In dat opzicht wijkt de klimatologie niet af van andere wetenschappelijke disciplines.

De maatschappelijke context van klimaatwetenschap is wél uitzonderlijk. Klimaatverandering kwam op de politieke agenda, is daar inmiddels al decennia een belangrijk thema, en zal dat nog lang blijven. Er spelen tal van gevoeligheden en belangen en ethische kwesties mee. Zo werd klimaatverandering ook onderwerp van politieke strijd. Klimaatwetenschappers doen niet alleen onderzoek in dat spanningsveld; er wordt ook verwacht dat ze hun resultaten rapporteren aan het publiek en de politiek. De manier waarop dat zou moeten is op zichzelf ook weer onderwerp van discussie onder klimatologen. De ideeën daarover hebben, net als de wetenschappelijke kennis zelf, een interessante ontwikkeling doorgemaakt.

Al die facetten samen maken klimaatwetenschap zo'n boeiend onderwerp om over te schrijven. Naarmate ik me er meer in verdiepte, begon ik mezelf meer vragen te stellen over de geschiedenis ervan. Dit boek is het resultaat van mijn zoektocht naar antwoorden op die vragen. Hoe is de wetenschap achter het grote wereldprobleem van klimaatverandering tot stand gekomen? Welke grote meningsverschillen waren er en welke wetenschappelijke opvattingen, wereldbeelden of levensovertuigingen zaten daar precies achter? En hoe gingen wetenschappers om met het geleidelijk groeiende besef dat de mens bezig is het klimaat te veranderen? (pagina 7-8)

Terug naar Overzicht alle titels


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen