Nieuw Amsterdam 2009, 318 pagina's - € 12,99
Oorspronkelijke titel: Free : the future of a radical price (2009)
Wikipedia: Chris Anderson (1961) en artikel over dit boek
Staat op literatuurlijst van de Easycratische bibliotheek (Martijn Aslander & Erwin Witteveen).
Ze formuleren het zo:
Steeds meer businessmodellen zijn gebaseerd op freeconomics, (gedeeltelijk) gratis weggeven. Zo creëer je snel fans. En toegang tot een grote groep potentiële klanten. Dit is mogelijk geworden doordat steeds meer producten en diensten gedigitaliseerd zijn en daardoor vrijwel kosteloos gereproduceerd kunnen worden.
Korte beschrijving
In zijn vorige boek 'The Long Tail' (2006) toonde Chris Anderson hoe de onlinehandel nichemarkten creëert die op totaal andere wijze omzet genereren (weinig verkopen van veel in plaats van veel verkopen van weinig). Met het vervolg 'Free' betoogt hij dat bedrijven ook winst kunnen maken door dingen weg te geven via het gratis businessmodel, dat evolueerde van een 'marketing trick' in de twintigste eeuw (twee halen, een betalen) tot een volwaardig economisch model in de 21ste eeuw (het een gratis weggeven in de hoop het ander er door te kunnen verkopen). Deze ontwikkeling van promotiestunt naar businessstrategie speelt met name op internet, waar de marginale kosten (bijna) nul zijn. De traditionele economie kan absoluut niet op tegen de enorm gedaalde kosten van bandbreedte, verwerkingssnelheid en opslagruimte van internet. Anderson analyseert helder hoe deze dynamiek het traditionele zakendoen op z'n kop zet en maakt duidelijk hoe dat in het belang kan zijn van zowel consument als bedrijf. Wederom een revolutionair boek vol vernieuwende ideeën, vlot geschreven in een aansprekende stijl. Voor een flinke lezerskring.
Een toch wel revolutionair boek en bestseller-in-spe!
Fragment uit het Voorwoord
Hierin ligt de paradox van Gratis: mensen verdienen een hoop geld zonder anderen iets te laten betalen. Dat geldt niet voor alles, we hoeven niet niets te betalen voor alles, maar wel voor zo veel dingen dat we de economie van een flink land hebben gecreëerd voor een prijs van ongeveer €0. Hoe is dat gegaan en waar gaat dat naar toe?
Deze vraag staat centraal in dit boek.
Voor mij begon het toen ik niet wist hoe ik The Long Tail, mijn eerste boek, moest laten eindigen. Dat boek ging over de nieuwe vormen van de consumentenvraag die ontstaat wanneer alles op de markt is en we uit ene oneindig aanbod kunnen kiezen in plaats van de bestsellertafel alleen. Dat er zo veel verkoopruimte voor The Long Tail was, was mogelijk gemaakt door de onbeperkte 'schapruimte' van internet, het eerste distributiesysteem in de geschiedenis dat zich leent voor zowel de nichemarkt als de massaproducten, voor het onbekende én de voornaamste trend. Daardoor ontstond een enorm diverse nieuwe cultuur, die een bedreiging vormde voor de instituten in de bestaande cultuur, van mainstream-media tot platenmaatschappijen. (pagina 13)
Lees ook: Chris Anderson. Makers : de nieuwe industriële revolutie (2013)
Youtube - Chris Anderson - Free: The Future of a Radical Price (RSA) (32:32)
Terug naar Overzicht alle titels
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen