het Spectrum 2002, 236 pagina's
Oorspronkelijke titel: Love is the killer app : how to win business and influence friends (2001)
Wikipedia: Tim Sanders (1961) en zijn website
Staat op literatuurlijst van de Easycratische bibliotheek (Martijn Aslander & Erwin Witteveen).
Ze formuleren het zo:
Liefde is de nieuwe onderscheidende concurrentiefactor. Transactie-denken, ‘voor wat hoort wat’, ‘what’s in it for me?’ zijn vaak inefficiënte denkwijzen. Want investering en opbrengst zijn lang niet altijd rechtstreeks te koppelen. Wees lief voor anderen en vertrouw erop dat de return on investment (ROI) via een omweg terugkomt.
Korte beschrijving
Pleidooi voor een vorm van zakelijke communicatie, waarbij met compassie een netwerk wordt opgebouwd en onderhouden en zowel de eigen ontwikkeling als die van de ander centraal staan
Fragment uit de Inleiding
De technologie heeft een revolutie betekend voor het landschap waarin we leven. Vóór de informatierevolutie veranderde de zakenwereld slechts stapje voor stapje, en zakelijke modellen verouderden in een tempo dat nog trager was. De waardeprogressie ontwikkelde zich in de loop van tientallen jaren en met stappen van twintig jaar. Je ging studeren, haalde je diploma, werkte veertig jaar en je kennis van zaken bleef relevant. De contacten die je had waren grotendeels plaatsgebonden en je zakelijke netwerk bestond slechts uit een handjevol mensen.
Dat was gisteren. Vandaag moet je vergeten, want straks is het morgen. En om op de werkplek van morgen succesvol te kunnen zijn, heb je iets nodig wat jou anders maakt. (Wat zou dit iets voor jou kunnen zijn? Dat is niet zomaar te zeggen, maar het is iets in de trant van een geweldig nieuw idee dat ofwel verdergaat dan bestaande ideeën, ofwel op het onderhavige terrein dat aanzet tot een geheel nieuwe manier van denken. Jouw idee wordt dan algauw zo populair dat er van het oude zakenmodel niets overblijft.)
En wat mag dat idee dan wel zijn? Simpel gezegd: liefhebben is wat de doorslag geeft. Diegenen onder ons die liefde inzetten om zich te onderscheiden in het zakenleven, zullen hun rivalen ver achter zich laten, zoals langeafstandslopers van werelklasse degenen die achter hen aanhollen ver achter zich laten. (pagina 18-19)
Terug naar Overzicht alle titels
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen