Uitgeverij Nieuwezijds 2021, 310 pagina's - € 24,95
Oorspronkelijke titel: The power of bad : how the negativity effect rules us and how we can rule it (2019)
Wikipedia: John Tierney (1953) en Roy F. Baumeister (1953)
Korte beschrijving
Mensen hebben de neiging om zich meer te laten beïnvloeden door negatieve gebeurtenissen dan door positieve; dit noemt men het negativiteitseffect. Vanuit de herkenning van dit verschijnsel kunnen slechte ervaringen positief worden gebruikt. Aan de hand van praktijksituaties en psychologisch onderzoek - over zaken en politiek, zowel privé als in de maatschappij, in de liefde, thuis en op school en op het werk - wordt deze theorie nader uitgewerkt. Hoe je negatieve ervaringen om kunt zetten in een positieve houding wordt stapsgewijs en heel concreet uiteengezet. Voor geïnteresseerden in de werking van de menselijke geest biedt dit boek nieuwe mogelijkheden om hun blik op de wereld positiever te laten zijn. De auteurs zijn een Amerikaanse wetenschapsjournalist en een Australische onderzoekspsycholoog die tevens bijzonder hoogleraar aan de VU in Amsterdam is.
Tekst op website uitgever
‘Het belangrijkste boek op het grensgebied van psychologie en politiek dat ik ooit heb gelezen.’ – Martin E.P. Seligman
‘Deze fascinerende kijk op de negativiteitsbias (...) kan je nieuwe inzichten geven in de menselijke natuur, je wereldbeeld veranderen, en inderdaad, je opvrolijken.’ – Steven Pinker
• Waarom blijft een slechte indruk langer hangen dan een goede? • Waarom heeft geld verliezen meer impact dan geld verdienen? • En waarom focussen we ons op dat ene punt van kritiek en negeren we de complimenten?
Dat komt door de kracht van het negatieve, de zogeheten negativiteitsbias. John Tierney en Roy F. Baumeister laten zien hoeveel sterker het negatieve is dan het positieve, en hoe dat ons en de wereld beïnvloedt – van het nieuws en de politiek tot onderwijs, opvoeding, religie, relaties en werk.
Het goede nieuws is dat er strategieën bestaan om het negatieve te ontkrachten of in ons voordeel te laten werken, en zo valkuilen te vermijden die relaties, carrières, bedrijven en landen te gronde richten. In plaats van te wanhopen over wat er misgaat in je leven en in de wereld, kun je je richten op wat wel goed gaat – en hoe je dat nog beter kunt laten gaan.
John Tierney is wetenschapsjournalist bij The New York Times. Roy F. Baumeister is onderzoekspsycholoog aan de universiteit van Queensland, Australië en bijzonder hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Eerder schreven ze de internationale bestseller Wilskracht.
Fragment uit (de) Proloog - Het negativiteitseffect
Je moet het slechte met het goede nemen, wordt wel eens gezegd. Maar dat is niet hoe de hersenen werken. Het evenwicht in ons hoofd en in ons leven is fundamenteel verstoord, iets waarvan wetenschappers zich nu pas bewust worden: slecht is sterker dan goed.
Deze kracht van het negatieve heeft in de academische literatuur diverse namen: de negativiteitsbias, het negativiteitsvooroordeel of eenvoudigweg het negativiteitseffect. Hoe het verschijnsel ook wordt genoemd, bedoeld wordt dat we de neiging hebben om ons meer te laten beïnvloeden door negatieve gebeurtenissen en emoties dan door positieve. We zijn van slag na een woord van kritiek, terwijl een regen aan complimenten ons onberoerd laat. We zien het vijandige gezicht in de menigte, maar zien alle vriendelijke glimlachten over het hoofd. Het negativiteitseffect klinkt deprimerend - en is dat ook vaak - maar we hoeven ons hier niet bij neer te leggen. Het slechte is sterker, maar het goede kan winnen als we weten waar we tegen op moeten boksen.
Wanneer we het negativiteitseffect herkennen en voorbijgaan aan onze aangeboren responsen, kunnen we destructieve patronen doorbreken, effectiever over de toekomst beslissen en de opmerkelijke voordelen van deze bias benutten. Slechte ervaringen, slecht nieuws en negatieve gevoelens vormen krachtige drijfveren - juist de krachtigste - om sterker, slimmer en vriendelijkere te worden. Het negatieve kan prima worden benut, maar alleen als het rationale brein de irrationele impact ervan begrijpt. Om het negatieve te kunnen verslaan, vooral in een digitale wereld die de kracht ervan vergroot, zijn wijsheid en inspanning nodig.
Het negativiteitseffect is een simpel principe met niet zo simpele gevolgen. Wanner we niet inzien hoe de kracht van het negatieve ons beoordelingsvermogen verstoort, nemen we slechte besluiten. Onze negativiteitsbias verklaart grote en kleine verschijnselen: hoe landen zich in rampzalige oorlogen storten, waarom buren ruzie met elkaar maken en echtparen scheiden, hoe de economie stagneert, waarom kandidaten hun sollicitatiegesprek verknallen, hoe scholen hun leerlingen tekortdoen. Het negativiteitseffect zorgt ervoor dat reputaties geruïneerd raken en bedrijven failliet gaan. Het stimuleert tribalisme en vreemdelingenhaat. Het verspreidt nepnieuws dat leidt tot meer boosheid in het Westen en meer honger in Afrika. Het wakkert morele paniek aan onder zowel liberalen als conservatieven. Het vergiftigt de politiek en zorgt ervoor dat demagogen verkiezingen winnen. (pagina 7-8)
In 2012 verscheen van beide schrijvers: Wilskracht : de herontdekking van de grootste kracht van de mens (Uitgeverij Nieuwezijds)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen