vrijdag 14 september 2012

Marina Polderman


Mijn naam is Marina Polderman, ik ben 29, en woon in Brabant. Tijdens mijn studie bedrijfskunde heb ik me veel verdiept in literatuur en filosofie. Ik heb een grote voorliefde voor bibliotheken en na mijn afstuderen ben ik als zelfstandig schrijver en adviseur in het bibliotheekveld gaan werken. Voor mij lopen werk en passie dus enorm door elkaar heen, en dat vind ik een heel fijne combinatie! Ik schrijf onder andere voor het vakblad voor het personeel van bibliotheken (Bibliotheekblad).

Toen ik van Hans hoorde over het leesavontuur in de Osse bibliotheek was ik gelijk enorm enthousiast. Dit initiatief behoort voor mij tot de nieuwe toekomst van de bibliotheek: mensen met elkaar verbinden door middel van de collectie (in dit geval non-fictie-boeken). Dus een van de redenen waarom ik mee doe is om te horen wat de ervaringen zijn van de deelnemers en wat de bibliotheek kan bijdragen voor de verschillende deelnemers. Natuurlijk doe ik ook mee omdat ik graag lees. Ik vind lezen rustgevend en inspirerend. Niet voor niets gaf ik mijn bedrijf de naam ‘BiblioSophia’, wat letterlijk boekenwijsheid betekent. Ik geloof sterk dat een mens wijs (of wijzer) kan worden door veel en goed te lezen.

Martha Nussbaum
Behalve non-fictie lees ik ook graag literatuur. Tot mijn favoriete boeken behoren Stad der Blinden van José Saramago, Het verstoordeleven van Etty Hillesum, Nacht van Elie Wiesel. De dagboeken van Sylvia Plath vond ik prachtig. Van Pessoa lees ik ook graag passages.

Mijn favoriete filosoof is Martha Nussbaum, dus haar boek op de lijst (Niet voor de winst) had ik natuurlijk al gelezen, naast andere filosofisch getinte werken (boeken als Het goede leven van Savater en Niet alles is te koop van Sandel). De dvd Grote denkers voor de toekomst vind ik een absolute aanrader en zou iedereen naast de te lezen boeken ook moeten kijken! Van veel boeken ken ik de titel en door dit leesavontuur ga ik ze nu ook echt lezen. Ik kijk uit naar mooie gesprekken met collega-Lezers-van-Stavast-lezers en lees en luister graag naar de ervaringen!

Terug naar De Lezers van Stavast

1 opmerking:

  1. Beste Marina, beste lezer van Stavast,

    Deze week heb ik aan Hans van Duijnhoven een pdf-bestand gestuurd waarin tijd en tijdsduur nader bekeken word.
    De mens volgt het ritme van eb en vloed. Maar wil hij/zij soms niet te snel?

    Dit project lijkt me zeer zinvol omdat mensen ook met elkaar gaan praten en ervaring gaan uitwisselen.

    Ik zal aan Hans vragen of hij het aan jou doormailt.


    Met vriendelijke groet,

    Mark Kuijpers, bibliotheek Oss

    BeantwoordenVerwijderen

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen