dinsdag 25 september 2012

Marcel Demoed



In vogelvlucht wat over mezelf als deelnemer aan 'Lezers van Stavast'.

Naam: Marcel Demoed
Vlak voor WOII geboren in Soest. De Soester Duinen, waar we vlakbij woonden heb ik als decor van een gelukkige jeugd in mijn herinnering.
In Amersfoort naar de lagere (Montessori)school en de middelbare school.
Na mijn militaire dienstplicht heb ik in mijn werkzame leven voornamelijk administratief werk gedaan. Van 1968 tot 1994 werkte ik bij Estec in Noordwijk, onderdeel van de European Space Agency ESA.
Tijdens de Estec periode heb ik de studie rechten opgepakt en ook afgemaakt
In 1994 kon ik op 55 jarige leeftijd gebruik maken van de vut die bij ESA 55plus heet.
In datzelfde jaar ben ik met Ineke getrouwd; we zijn uit Alphen aan den Rijn, onze toenmalige woonplaats, vertrokken en hebben een nieuwe start gemaakt in Tolbert (gemeente Leek) provincie Groningen.
Ik vond het geweldig om de(te) drukke Randstad te kunnen verlaten.
Ineke heeft haar baan opgezegd en gelukkig heeft ze een goed jaar later weer werk gevonden want thuiszitten was niet haar grootste wens.
Eind 2009 kon Ineke met de vut en toen wilden we toch wat centraler in Nederland wonen.
We hebben in de loop van 2009 heel wat rondgekeken naar een betaalbaar huis. De eerste keus Soest viel af omdat de huizen daar belachelijk duur zijn.
Mijn nicht Marian de Rooij adviseerde ons toen eens in Oss rond te kijken, ze zei: "ik woon er al heel lang met veel plezier en hier is een huis nog best betaalbaar". Met haar hulp vonden we een fijn huis met geweldige buren in een groene zestiger jaren wijk waar we sinds begin april 2010 tot volle tevredenheid en met plezier wonen.

Boeken lezen heb ik sinds ik een jaar of zeven was veel gedaan, strips van Eric de Noorman, Kapitein Rob, Tom Poes en veel jongensboeken en Karl May boeken en ook veel boeken over verre landen .
In 1955 leende ik een boek uit de Soester bibliotheek in het formaat van een tegenwoordige glossy. Het was een boek van Henri Cartier-Bresson ‘America (in pictures)’.
Ik was er helemaal ondersteboven van want de zwart-wit foto’s waren zo bijzonder dat ik het boek wel tien keer aandachtig doorgenomen heb, ik kon er geen genoeg van krijgen.
Dit boek was de aanzet tot mijn fotohobby en maakte me benieuwd naar de 'American way of life'.

Jaren later maakten nog drie boeken een diepe indruk op me, allereerst ‘1984’ van George Orwell en daarna las ik nog twee 'toekomstfantasieën' die me bijbleven 'Brave New World' van Aldous Huxley  en 'A Clockwork Orange' van Anthony Burgess die ik vlak nadat ik het boek gelezen had ook als (beklemmende) film gezien heb.

De 'toekomstroman' die ik het meest recent gelezen heb is 'de Achtste Hoofdzonde' van Rudolf Geel. In dit boek binden ouderen de strijd aan tegen een verstikkende en vijandige omgeving. De titel slaat op oud worden als iets wat maatschappelijk ongewenst is.

In juli van dit jaar ben ik lid geworden van de Openbare Bibliotheek Oss.
Het initiatief van de bibliothecaris Hans van Duijnhoven om een groep mensen te verzamelen die zich verplichten om 40 weken lang iedere week een non-fictie boek te lezen sprak mij aan omdat ik benieuwd was welke boeken er op de lijst staan en omdat ik de opgaaf die gesteld wordt een uitdaging vind.

Inmiddels is de 'aftrapavond', die gezellig en heel informatief was (gelukkig kun je nog veel nalezen in de blogs) al achter de rug en heb ik mijn eerste boek gelezen.
'Diereneten'   Jonathan Safran Foer   Uitgelezen zaterdag 15 september 2012
Ben nu verdiept in het boek dat alle deelnemers aan 'Lezers van Stavast' gekregen hebben 'De verovering van de vrijheid' door Alicja Gescinska, een fascinerend boek.

Ook fascinerend vind ik het idee dat er nu zo'n drie dozijn mensen meedoen met dit project dat mij erg aanspreekt door de manier waarop een goed idee gestalte wordt gegeven en de kans die je als deelnemer kunt grijpen om je gezichtsveld te verbreden.

Tot slot wil ik nog even kwijt dat deelname aan dit 'leesexperiment' mij de gelegenheid bij uitstek lijkt om mijn kritische levenshouding een breder en meer solide fundament te geven.

Terug naar De Lezers van Stavast

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen