Een nieuwe wereld : het ontstaan van het moderne Nederland
Bert Bakker 2006, 464 pagina's - - € 19,95
Website RUG: Auke van der Woud (1947)
Korte beschrijving
Nieuwe media, zoals telegraaf en telefoon, en de introductie van
vervoermiddelen als de trein en later de auto zorgden samen met de
aanleg van kanalen en grootschalige werken als ontginningen ervoor dat
de infrastructuur van Nederland snel veranderde na 1850. De ruimtelijke
ontwikkeling van Nederland in de laatste anderhalve eeuw kan als een
afgeleide van de negentiende-eeuwse communicatie- en
mobiliteitsnetwerken worden beschouwd. Maar ook in geestelijk opzicht
bracht de nieuwe infrastructuur ingrijpende veranderingen met zich mee.
Zonder massacommunicatie en massamobiliteit zouden ideeën en normen
binnen de westerse wereld nooit zo'n universeel karakter hebben
gekregen. De auteur, hoogleraar geschiedenis van de bouwkunst,
beschrijft op fascinerende wijze de aanleg van de nieuwe infrastructuur
en voert de lezer in verwondering mee langs de maatschappelijke
ontwikkelingen die daarmee samenhingen. Het goed leesbare boek is
uitgegeven met literatuurverwijzingen en register en bovenal met
zwart-witfoto's die de tekst even fraai als goed illustreren.
Fragment uit hoofdstuk 2 Wereldwijd web
Talloze berichten in de Nederlandse tijdschriften over nieuwe spoorwegverbindingen maakten de lezers duidelijk dat door de komst van de spoorwegen de wereld nooit meer zou zijn zoals ze altijd was geweest. De kracht die de spoorwegen hadden werd nog versterkt door de telegraaf, de tweede innovatie op het gebied van communicatie. Spoorwegen en telegraaflijnen werden samen aangelegd, de telegraaflijn naast de rails; elk spoorwegstation fungeerde tevens als telegraafstation. De spoorwegmaatschappijen hadden een klein deel van de kabelcapaciteit voor de eigen dienst nodig. De rest kon tegen betaling door het publiek worden gebruikt. Voordat de spoorwegen en telegraaflijnen bestonden was er tussen steden, landen en continenten natuurlijk ook communicatie geweest, maar die was eeuwenlang vaak ongemakkelijk, soms gevaarlijk en vrijwel altijd tijdrovend. Door die nieuwe wegen en lijnen werd de communicatie over afstanden die vroeger groot waren geweest comfortabel en snel. De afstanden werden kleiner, zowel in geografisch als in sociaal opzicht: via het spoor en de telegraaf kwam de informatiestroom op gang waardoor de westerse volken elkaar en de andere wereldbewoners leerden kennen. (pagina 27)
Filmpje
Op zondag 20 oktober 2013 sprak Auke van der Woud in de Groene Engel in Oss over de 19e eeuw en de overeenkomsten en verschillen met "onze" 21e eeuw (19e eeuw revisited?). Hieronder een videoverslag van deze middag.
Terug naar Overzicht alle titels
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen