Mens versus machine : artificiële intelligentie ontrafeld
Pelckmans 2020, 204 pagina's - € 27,50
Wikipedia: Geertrui Mieke De Ketelaere (1970)
Korte beschrijving
De ondertitel belooft dat aspecten van kunstmatige intelligentie, of artificiële intelligentie (AI) worden ontrafeld. Die belofte maakt de auteur zeker waar, te beginnen bij de introductie waar ze betoogt dat doelstellingen rond AI dienen te worden vertaald in begrijpelijke termen en bijbehorende maatschappelijke doelstellingen. Daarvoor is kennis nodig over werken met algoritmes, moet het belang van data en correcte dataverzamelingen worden erkend, moet de noodzakelijke relatie met hardware en beheer duidelijk zijn en moet de ethiek achter digitale besluitvormingsprocessen uiteindelijk centraal staan. De vijf hoofdstukken worden afgesloten met telkens twee interviews met Belgische (ervarings)deskundigen die bij de innovatie een rol spelen. De auteur benadert de aspecten van AI vanuit wetenschappelijk en persoonlijk perspectief, waardoor ingewikkelde zaken worden vereenvoudigd. In dat persoonlijk perspectief gebruikt de auteur ook elementen uit haar eigen wetenschappelijke loopbaan, iets dat het thema dichterbij brengt. Met digitale literatuurverwijzingen middels eindnoten.
Tekst op website uitgever
Wie denkt dat artificiële intelligentie (AI) een ver-van-zijn-bed-show is, heeft het mis. AI komt niet enkel aan bod in futuristische sciencefictionfilms of op hippe technologiebeurzen. AI is overal, ook in jouw leven.
De gepersonaliseerde reclamefolder van de supermarkt met aanbiedingen ‘speciaal voor jou’? AI. De voorgestelde liedjes op Spotify? AI.
De zelfregelende verkeerslichten op de hoek van je straat? AI.
Het valt niet te ontkennen. Artificiële intelligentie dringt aan een duizelingwekkende snelheid onze realiteit binnen. Ze duikt niet alleen op in jouw dagelijkse leven, maar ook in de verschillende bedrijfssectoren. Dit roept veel vragen op. Wat kan AI allemaal? Wat nog niet? En in hoeverre is AI écht intelligent en een meerwaarde voor onze manier van leven?
AI-experte Geertrui Mieke De Ketelaere volgt de ontwikkelingen in deze fascinerende wereld vanop de eerste rij. In dit boek legt ze op toegankelijke en transparante wijze de basisconcepten van artificiële intelligentie uit. Daarbij heeft ze niet alleen aandacht voor de vele kansen die AI biedt, maar wijst ze ook op de risico’s. De Ketelaere neemt de lezer mee voorbij de hype, waardoor je geïnformeerd kunt deelnemen aan dit boeiende debat. Eén waarheid staat daarbij als een paal boven water: AI is vandaag al erg belangrijk, maar wordt voor onze toekomst cruciaal.
Fragment uit 2. Data
Clicks en personal things
Naast data over onze gezondheid is er ook een andere soort data belangrijk in een AI-context: consumentengedrag. De digitalisering zorgde voor een massale overvloed aan consumentendata. Bedrijven moeten niet langer op zoek gaan naar wie er interesse heeft in hun producten of diensten, want sinds de opkomst van het internet en slimme apparaten, creëren we voor hen een vloedgolf aan inzichten die deze vraag kunnen beantwoorden via AI-systemen. Die vloedgolf bestaat uit zaken zoals ons klikgedrag op websites, de locatie gegevens van onze mobiele telefoons, de bergen informatie over interesses en emoties die we achterlaten op sociale media, de digitale foto's en filmpjes op die platformen, de geluidsfragmenten die digitale assistenten zoals Alexa en Siri opslaan en zelfs de beelden die slimme bewakingscamera's verzamelen. We leven in ene uitermate verbonden wereld waarin elke digitale interactie, van telefoongesprekken tot online winkelen een schepje toevoegt aan deze digitale footprint. Met de opkomst van het internet of things (IOT) blijft deze trend doorgaan en genereren objecten zoals banden van onze wagens, koelkasten, tuinrobots en zelfs kleding miljoenen persoonlijke inzichten in ons gedrag.
Voor heel wat bedrijven zijn deze data waarschijnlijk hun belangrijkste bron van informatie. Want zonder klanten heb je geen business. Digitale kanalen plaatsten macht meer en meer in de handen van klanten. Ze shoppen waar ze willen, wanneer ze willen. Een concurrent is maar een klik verwijderd wanneer je online winkelt. Loyalty bestaat niet langer meer over het verzamelen van punten in een programma, maar over op elk moment van de dag, via elk kanaal, klanten persoonlijk inspireren.
Om die klanten aan te trekken en te blijven inspireren heb je een goede klantervaring nodig, en dus ook een zo breed mogelijk palet van klantendata waarop je inzichten bouwt. Hiervoor heb je als bedrijf nieuwe digitale data nodig van allerlei soort. Zo bouw je een klanten-DNA of een 360 graden klantbeeld (). Bedrijven die zo een betere ervaring bieden dan hun concurrenten groeien gedurende de laatste jaren scherp. Spelers zoals amazon.com of bol.com zijn gekende retailvoorbeelden daarvan, maar ook andere sectoren kunnen uit deze aanpak sterke winst halen.
In al deze succesvolle bedrijven werd de volledige bedrijfsstrategie opgezet rond het klanten-DNA. het stelde hen in staat een betere product- of dienstenportfolio op te zetten, een accuratere salesstrategie uit te werken, een verfijnd marketingplan te realiseren en een geoptimaliseerde dienstverlening te leveren. Hoe deze strategie uiteindelijk ervaren wordt, hangt echter niet enkel af van de verzameling persoonlijke data en de acties hierop, maar ook van de klant zelf. Wat een inspiratie is voor één klant, is een irritatie voor een andere klant.
Het is logisch dat bij bepaald klanten privacy bedenkingen opduiken wanneer we het hebben over het gebruik van deze persoonlijke data. Hoe goed zijn we ons bewust van wat we allemaal achterlaten? (pagina 79-80)
Terug naar Overzicht alle titels
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen